Статті (ЕП та Б)

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 49
  • Документ
    Оцінювання взаємозв’язків між рівнем життя населення, соціально-економічними і демографічними процесами в Україні
    (Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії і практики, 2021-02) Бурлан С. А.; Каткова Н. В.; Марущак С. М.
    Метою дослідження є визначення кількісного взаємозв’язку між показниками економічного зростання, соціального прогресу, демографічних змін та рівня життя населення. Для встановлення взаємозв’язку між соціальними і економічними процесами була проведена вибірка показників для їх оцінки, з використанням кореляційно-регресійного аналізу визначена залежність між ними. В сукупності проаналізовано динаміку та щільність зв’язків між 72 соціально-економічними і демографічними показниками на основі офіційних статистичних даних за 17 років. В результаті дослідження виявлений тісний зв’язок тривалості життя населення, приросту його чисельності з показниками економічного розвитку і добробуту, зокрема, між показником ВВП у розрахунку на одну особу і сумарним коефіцієнтом народжуваності, середнім віком населення, квінтильним коефіцієнтом фондів, що характеризує ступінь диференціації доходів населення. Визначені також тісні взаємозв’язки між середнім віком, «грошовими» показниками добробуту (середнім розміром призначеної пенсії, середньомісячною заробітною платою, наявним доходом у розрахунку на одну особу) та споживання (обсягом реалізованої промислової продукції, оборотом роздрібної торгівлі). Виявлено, що зміна наявних доходів у розрахунку на одну особу тісно пов’язана з низкою демографічних показників, таких як чисельність населення, природний приріст (скорочення) населення, середній вік населення. У ході дослідження встановлено, що зростання валового внутрішнього продукту не залежить напряму від чисельності населення і чисельності зайнятих в економіці; між показниками виявлених злочинів і кількістю вишів та кількістю студентів у цих закладах існує помірна залежність, а між показниками рівня безробіття і злочинності з соціально- економічними показниками відсутній щільний зв’язок, хоча він мав би бути.
  • Документ
    Глобальні фінансово-економічні кризи та їх вплив на економіку держав
    (Економіка та суспільство, 2023-05) Воронова Олена Вікторівна; Марущак Світлана Миколаївна; Пугачов Микола Іванович; Voronova Olena; Marushchak Svitlana; Pugachov Mykola
    Стаття присвячена дослідженню причин та економічних наслідків для держав фінансово-економічних криз. В дослідженні виділено фактори виникнення економічних кризових явищ. Здійснено класифікацію світових фінансових криз. У дослідженні визначено ключові макроекономічні індикатори економічних криз та інструменти контролю за їх динамікою, що дозволяє своєчасно визначати ймовірність виникнення системних економічних криз з метою розробки управлінських рішень щодо їх попередження та недопущення переростання з локальних у регіональні та глобальні. На основі ретроспективного дослідження історії світової фінансової кризи та аналізу наукових джерел, основними макроекономічними показниками, які свідчать про розвиток фінансової кризи, є стан платіжного балансу, відношення зовнішнього боргу до ВВП, рівень волатильності обмінного курсу та відношення міжнародних резервів до приросту імпорту.
  • Документ
    The Circular Economy Model and the Imperatives of its Implementation in Ukraine
    (Economic Affairs, 2023-01) Kotyrlo Oksana; Bratus Hanna; Marushchak Svitlana; Gorokhova Tetiana; Prav Yurii
  • Документ
    Trends of trade and economic relations between Ukraine and Australia
    (Журнал «Економіст», 2021-12) Marushchak Svetlana; Tsarenko-Fishkova Yelyzaveta; Марущак Світлана; Царенко-Фішкова Єлизавета
    Розглянуто основні тенденції торговельно-економічних відносин між Україною та Австралією, особливості експорту та імпорту країн, перспективи та шляхи вдосконалення співробітництва.
  • Документ
    Франчайзинг як ефективна модель розвитку малого і середнього бізнесу
    (Журнал «Економіст», 2021-12) Марущак Світлана; Короленко Віктор; Marushchak Svitlana; Korolenko Viktor
  • Документ
    Міжнародна інвестиційна привабливість українських регіонів
    (БІЗНЕС ІНФОРМ, 2023-03) Марущак С. М.; Marushchak S. M.
    Зростання волатильності екзогенного та ендогенного середовища, в якому діють економічні агенти, зумовлює посилення конкуренції за обмежений інвестиційний ресурс. Додатковим викликом сьогодення є потреба в стимулюванні соціально-економічного розвитку в Україні та посилення спроможностей регіонів до виконання свого соціального та інфраструктурного навантаження в контексті відносин з ключовими стейкхолдерами, передусім місцевих громад і бізнесу. Ключовим у даному контексті є налаштування адекватної системи на мікро- та макрорівнях для підтримки повоєнної відбудови регіонів України. Дана ситуація актуалізує проблематику розбудови адекватно функціонуючого комплексу інвестиційної привабливості регіонів. Метою статті є аналіз сутності інвестиційної привабливості регіонів у площині виявлення основних драйверів впливу на дану економічну категорію та формування пропозицій з її посилення як на коротко-, так і на довгостроковому часовому горизонті. У статті досліджено сутність економічної категорії «інвестиційна привабливість регіону» як ключової складової стимулювання соціально-економічного розвитку. Вивчено комплекс ключових чинників впливу на стан і перспективну динаміку інвестиційної привабливості регіону. Здійснено аналіз аналітичних підходів до виміру інвестиційної привабливості регіону в контексті сучасних викликів України та потреб повоєнної відбудови. Сформовано пропозиції з розбудови комплексу інвестиційної привабливості регіонів України в контексті повоєнної відбудови. Запропоноване дослідження може мати цінність для фахівців і дослідників в аналізованій царині, бути корисним для приватних і державних компаній, бізнес-асоціацій, міжнародних фінансових інституцій, органів державної влади. Перспективним напрямком майбутніх досліджень є розширення аналізу драйверів впливу на стан інвестиційної привабливості в контексті мотивацій і потреб основних груп стейкхолдерів.
  • Документ
    Систематизація загроз і ризиків економічної безпеки регіону в процесі децентралізації
    (2019-12-31) Єфімова Г. В.; Клисяк М. Д.; Iefimova G. V.; Klysiak M. D.
    У статті наведено авторське бачення дефініцій: загроза, ризик, небезпека та децентралізація. Розкрито три найважливіших блоки внутрішньої структури економічної безпеки регіону, розглянуто в чому проявляється економічна безпека регіону, яку повинний забезпечувати комплекс економічних, екологічних, правових, геополітичних та інших умов. Визначено складові економічної безпеки на регіональному рівні, а також спектр загроз, ідентифікація яких дозволить знизити їх негативний вплив. Відповідно до визначення загрози визначено їх класифікацію за видами. Запропоновано систематизацію ризиків та загроз економічної безпеки регіонів в умовах децентралізації.
  • Документ
    Threats and Prospects for Attracting Foreign Investment in the Ukrainian Territorial Communities’ Activities
    (2023) Iefimova G. V.; Pavlova M. D.; Єфімова Г. В.; Павлова М. Д.
    Процес реформування місцевого самоврядування в Україні розпочався нещодавно і стикається з великою кількістю загроз, які потребують детального вивчення та визначення перспектив розвитку. Метою дослідження є визначення загроз і перспектив залучення іноземних інвестицій у діяльність територіальних громад України. У дослідженні наведено огляд сучасного стану іноземного інвестування в Україні та проаналізовано нормативно-правову базу залучення іноземних інвестицій. Дослідження ґрунтується на комплексному аналізі існуючої літератури та звітів територіальних громад, а також первинних даних, зібраних на офіційному сайті децентралізації України. Дослідження показало, що Україна має значний потенціал для залучення іноземних інвестицій, але існує низка загроз, які перешкоджають цьому процесу. Ці загрози включають недостатню прозорість, корупцію, нестабільне політичне та економічне середовище, військові дії та слабку нормативно-правову базу. Названі фактори ускладнюють роботу іноземних інвесторів в Україні та негативно впливають на інвестиційний клімат країни. Проте, незважаючи на ці загрози, існують деякі перспективи для залучення іноземних інвестицій у діяльність українських територіальних громад. До таких перспектив можна віднести децентралізацію влади, яка створює сприятливе середовище для місцевого економічного розвитку та залучення інвестицій. Крім того, Україна має високоосвічену робочу силу, багаті природні ресурси та стратегічне розташування на перехресті Європи та Азії, що робить її привабливою для інвестицій. Щоб реалізувати ці перспективи, у дослідженні рекомендується українському уряду вжити заходів для поліпшення інвестиційного клімату, включно зі зміцненням нормативно-правової бази, боротьбою з корупцією та забезпеченням більшої прозорості. Територіальним громадам також рекомендується розробляти інвестиційні стратегії, просувати свій інвестиційний потенціал і налагоджувати партнерські відносини з іноземними інвесторами. За допомогою SWOT- і TOWS-аналізів, враховуючи тенденції, надану інформацію про сильні та слабкі сторони громади, її можливості та загрози, з метою залучення іноземних інвестицій у діяльність українських територіальних громад було обрано стратегію “сильні сторони – можливості”. У статті підкреслено спільні риси територіальних громад, але розробка інвестиційної стратегії для кожного регіону враховує його особливості. Таким чином, вибір стратегічної мети базується на позиції громади щодо її переваг і можливостей, наявних сильних сторін та вирішення найгостріших проблем. Таке поєднання надасть потужний поштовх для розвитку територіальних громад, яке при реалізації дасть можливість усунути як слабкі сторони, так і загрози. Загалом, у дослідженні зроблено висновок, що Україна має потенціал для залучення значних іноземних інвестицій, але це потребує узгоджених зусиль з боку уряду та територіальних громад, спрямованих на усунення загроз і капіталізацію перспективних можливостей.
  • Документ
    Territorial communities under martial law: economic resistance to strengthen the independence of Ukraine
    (2023-09-12) Iefimova Ganna; Pavlova Mariia; Єфімова Ганна; Павлова Марія
    Україна, як держава, на території якої триває військовий конфлікт, стикається з численними викликами та труднощами в усіх сферах життя. Одним із важливих аспектів є створення та зміцнення територіальних громад, що забезпечує економічну стійкість та сприяє зміцненню незалежності та свободи країни. Важливу роль у забезпеченні економічної незалежності та свободи України відіграють територіальні громади. Їх активна участь у формуванні та реалізації економічної політики сприяє створенню стабільного конкурентного економічного середовища. Економічна стійкість – здатність економічної системи, організації чи країни протистояти негативним зовнішнім впливам, кризовим ситуаціям, змінам на ринках та іншим викликам, зберігаючи стійкість і здатність до відновлення. Економічний опір передбачає ефективні механізми, стратегії та заходи, спрямовані на забезпечення стійкості, адаптації та розвитку в мінливому економічному середовищі. Основні компоненти економічного опору включають: диверсифікація економіки – це означає розширення галузевої структури економіки, зменшення залежності від однієї чи кількох основних галузей. Широкий спектр економічних секторів дозволяє громадам ефективніше реагувати на зміни та кризи, забезпечувати стабільний дохід та зменшувати ризики; розвиток конкурентоспроможності – підтримка та зміцнення конкурентних переваг територіальних громад на регіональному та глобальному рівнях (розвиток інноваційних виробництв, підвищення якості продукції та послуг, вдосконалення маркетингу та залучення нових ринків); гнучкість і адаптивність – це здатність швидко адаптуватися до умов, що змінюються, і знаходити резерви для розвитку (швидко перемикатися між різними видами діяльності, змінювати стратегії та адаптуватися до нових ринків чи умов); управління резервуванням та ризиками – це забезпечення стійкості з урахуванням можливих негативних впливів (створення резервних фондів, застосування механізмів страхування та вивчення ризиків для прийняття обґрунтованих рішень); розвиток людського капіталу – це інвестиції в освіту, навчання та розвиток навичок місцевого населення, які необхідні для підвищення продуктивності праці, інноваційного потенціалу та конкурентоспроможності. Розвиток людського капіталу допомагає громадам справлятися з економічними викликами та забезпечує сталість розвитку; розвиток інфраструктури – це інвестиції в транспортну, енергетичну, комунікаційну та соціальну інфраструктуру, що покращує умови підприємницької діяльності, забезпечує доступ до ринків і покращує якість життя населення. У статті розглянуто роль територіальних громад України в умовах воєнного стану. Проаналізовані можливості територіальних громад для забезпечення економічної резистентності та зміцнення незалежності країни. Запропоновані шляхи підвищення ефективності діяльності територіальних громад та їхнього внеску у зміцнення економічної та політичної стійкості України.
  • Документ
    Effectiveness assessment of international investment in the Ukrainian territorial communities’ activities
    (2024-03-01) Iefimova Ganna; Pavlova Mariia; Єфімова Ганна; Павлова Марія
    Системно досліджено й оцінено вплив та ефективність міжнародних інвестицій у контексті територіальних громад України. З використанням комплексного підходу виокремлено ключові фактори, що впливають на інвестиційну привабливість, і запропоновано показники, класифіковані за фінансовими, економічними, соціальними, екологічними й правовими вимірами. Дослідження не обмежується теоретичними міркуваннями, у його рамках проведено опитування за участю експертів з різних сфер, зокрема державної та муніципальної влади, представників громад, стейкхолдерів з бізнесу, освітнього сектору. Завдяки цій емпіричній оцінці наведено детальне розуміння багатогранного впливу міжнародних інвестицій на українські територіальні громади. Дано практичні рекомендації, спрямовані на оптимізацію ефективності міжнародних інвестицій у рамках діяльності громад, приведено цінну інформацію для розробників політики, інвесторів і стейкхолдерів у громадах. Розглянуто критичну роль для українських територіальних громад міжнародних інвестицій як ключового інструменту для економічного розвитку і підвищення якості життя населення. Оцінено ефективність міжнародних інвестицій у громадах, визначено їх здатність значно впливати на економічну та соціальну сфери. Проводячи оцінку і вживаючи необхідних заходів на основі отриманих даних, територіальні громади України можуть залучати більше між-народних інвестицій і сприяти своєму сталому розвитку, а висновки використовувати для ухвалення рішень щодо інвестиційної підтримки, коригування стратегій розвитку і поліпшення інвестиційного клімату.
  • Документ
    Формування моделі ефективного залучення міжнародних інвестицій для розвитку територіальних громад в Україні
    (2024) Павлова Марія Дмитрівна; Pavlova Mariia
    У світлі реформи децентралізації, яка передбачає передачу повноважень і ресурсів на місцевий рівень, територіальні громади стикаються з необхідністю залучення додаткових фінансових ресурсів для забезпечення економічного зростання та підвищення добробуту населення. Одним з ключових джерел таких ресурсів є міжнародні інвестиції. Стаття присвячена формуванню моделі ефективного залучення міжнародних інвестицій для розвитку територіальних громад в Україні. Для побудови ефективної економетричної моделі та виборі необхідних показників враховувано такі фактори, як актуальність показника, доступність показника, вимірюваність. Для якісної оцінки коефіцієнтів кореляції застосовано шкалу Чеддока. Побудовано і досліджено лінійну регресійну модель інвестицій, залучених у ТГ. Перевірено істотності або статистичної значимості оцінок параметрів моделі за допомогою t-критерію Ст’юдента. Доведено практичне застосування моделі для прогнозування, оптимізації та прийняття рішень для Миколаївської територіальної громади. Зазначено, які фактори негативно впливають на залученні іноземних інвестицій.
  • Документ
    Розробка механізму ефективного залучення міжнародних інвестицій для розвитку територіальних громад в Україні
    (2024) Павлова М. Д.; Pavlova M. D.
    Стаття присвячена розробці механізму ефективного залучення міжнародних інвестицій для розвитку територіальних громад в Україні. На основі аналізу механізмів залучення інвестицій економістів та науковців було визначено основні недоліки існуючих механізмів та розроблено механізм залучення іноземних інвестицій, який включає систематичний попередній аналіз, постановку конкретних завдань, розробку концепції розвитку та побудову моделі залучення інвестицій. Запропонований механізм передбачає використання сучасних аналітичних інструментів, методи та важелі створення сприятливих умов для інвесторів, підвищення прозорості та правового захисту, розвиток інфраструктури та системи інформаційної підтримки. У статті надано конкретні рекомендації щодо впровадження цього механізму на практиці, що сприятиме підвищенню інвестиційної привабливості територіальних громад України та їх економічному розвитку.
  • Документ
    Economic Development of Countries and Formation of International Business Relations under the Influence of Globalization
    (Economic Affairs, 2023-09) Nebozhenko Tetyana; Rassadnykova Svitlana; Lvova Ielyzaveta; Palii Svitlana; Marushchak Svitlana
  • Документ
    Розвиток малого і середнього бізнесу в умовах воєнного часу
    (Журнал «Економіст», 2021-12) Марущак Світлана; Морозова Анастасія; Marushchak Svitlana; Morozova Anastasia
  • Документ
    Роль міжнародного валютного фонду у фінансовій підтримці національних економік країн світу
    (Журнал «Економіст», 2021-12) Марущак Світлана; Желєзна Людмила; Marushchak Svitlana; Zheliezna Lyudmila
  • Документ
    Основні тенденції розвитку світової економіки
    (НУК, 2020-12) Марущак С. М.; Marushchak S. M.
    В доповіді розглядаються основні тенденції, які характеризують розвиток світової економіки на даному етапі та визначають наступні тенденції і прогнози. Основні напрямки і стан світової економіки відображено на діаграмах.
  • Документ
    Політика ЄС та європейський досвід розвитку транскордонних кластерів
    (Журнал «Економіст», 2021-12) Марущак Світлана; Смородінов Ігор; Marushchak Svitlana; Smorodinov Igor
  • Документ
    Сучасна євроінтеграційна стратегія України
    (Журнал «Економіст», 2021-12) Марущак Світлана; Скороход Анна; Marushchak Svitlana; Skorokhod Anna
  • Документ
    Тенденції та перспективи розвитку IT-аутсорсингу в Україні
    (Журнал «Економіст», 2021-12) Марущак Світлана; Давидов Денис; Marushchak Svitlana; Davydov Denis
  • Документ
    Smart-спеціалізація України в перспективі повоєнного відновлення
    (Міжнародний науковий журнал «Інтернаука», 2023-07) Назарко Світлана Олексіївна; Баришнікова Віра Вячеславівна; Марущак Світлана Миколаївна; Nazarko Svitlana; Baryshnikova Vira; Marushchak Svitlana
    Підвищення рівня життя та якості населення на певній території є однією з найважливіших завдань регіональних органів влади, і для його реалізації на практиці повинні бути створені всі умови, залучені всі інструменти та використані всі можливості. Це набуває особливої актуальності в умовах війни та після її завершення, коли на відбудову держави будуть спрямуватись всі зусилля. Реалізація цього можливо лише в результаті тісної взаємодії між всіма сферами господарювання регіону та всіма учасниками регіональної економіки, що можливо забезпечити через запровадження нового для міжнародної економіки інструменту регіонального управління – smart-спеціалізації. У статті коротко розкрито становлення концепції smart-спеціалізації в Європі, визначено її сутність. Проведено хронологічну ретроспективу щодо початку використання концепції у вітчизняній практиці. Проаналізовано напрямки проведення smart-спеціалізації у довоєнний період, окреслено ключові досягнення. Встановлено взаємозв’язок між пандемією COVID-19, повномасштабної війни з Російською Федерацією та тенденціями у сфері smart-спеціалізації. Визначено завдання, які будуть покладені на Міністерство регіонального розвитку щодо реалізації концепції в Україні в післявоєнний період. Встановлено сутність процесу підприємницького відкриття та відображено практичні механізми його реалізації. Узагальнено етапи формування регіональної політики смарт-спеціалізації: створення координаторської групи, розробка дорожньої карти, пріорітизація проєктів, безпосередня реалізація. Визначено основні проблеми, які гальмують завершення процесу смарт-спеціалізації регіонів в Україні, а саме: нечіткість управлінських процесів, неефективність лідерів проєктів, низька якість аналітичних даних, відсутність налагодженої мережі комунікацій, незавершеність процесу підприємницького відкриття, як одного із ключових елементів для переходу на новий рівень спеціалізації. Визначено можливості застосування smart-спеціалізації для післявоєнного відновлення України.