№ 4 (493) 2023
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд № 4 (493) 2023 за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 26
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Проблеми та перспективи відновлення економіки України в післявоєнний період(2023) Івата В. В.; Прокопів Ю. О.; Сіманавічене Ж.; Ivata Vyacheslav V.; Prokopiv Yuliia О.; Simanavichene ŽanetaДана наукова робота присвячена дослідженню проблем та перспектив відновлення економіки України у післявоєнний період. Під час військових конфліктів та кризових ситуацій економіка країни зазнає серйозних руйнувань, що потребує комплексного аналізу та розробки ефективних стратегій відновлення. Основною метою дослідження є ідентифікація цих проблем, що виникають в економіці України після війни, та визначення потенційних можливостей для відновлення та досягнення сталого економічного розвитку. Дослідження аналізує втрати, які зазнала країна у різних сферах, включаючи людський капітал, інфраструктуру, економічний потенціал та соціальні аспекти. Дослідження «Проблеми та перспективи відновлення економіки України у післявоєнний період» є цінним внеском у розуміння складнощів, з якими стикається Україна, та пропонує конкретні рекомендації та стратегії для досягнення сталого та покращеного економічного розвитку. Ці рекомендації можуть включати в себе переорієнтування уваги на боротьбу з корупцією та покращення правової системи, стимулювання модернізації інфраструктури через інвестиції та партнерства, збільшення уваги до місцевого самоврядування та активізацію програм підтримки та розвитку високоосвічених кадрів. Отримані результати та висновки мають високий потенціал для використання в процесі прийняття обґрунтованих стратегічних рішень та реалізації дій, спрямованих на подолання складних викликів та забезпечення стійкого процвітання України у післявоєнний період. Ці результати становлять цінний внесок у розуміння проблем, що виникають після воєнних конфліктів, та пропонують конкретні рекомендації для досягнення стійкого та покращеного економічного відновлення. Сформульовані рекомендації мають велике значення для урядових органів, а також міжнародних організацій, оскільки вони можуть служити основою для розробки програм допомоги та стратегій відновлення. Вони не лише надають конкретний настанови для урядових органів, але й мають потенціал стати фундаментом для міжнародних програм допомоги та сприяти виконанню стратегій, спрямованих на стале та збалансоване відновлення економіки України. Їхнє впровадження може сприяти зміцненню стійкості та ефективності розвитку країни, сприяючи забезпеченню стабільності та зростанню національного господарства .Документ Study of prospects for the development of wind energy in Ukraine to ensure the sustainable development of the energy system of Ukraine(2023) Trachuk Andrii R.; Трачук А. Р.Метою даної статті є проведення дослідження перспектив розвитку вітрової енергетики в Україні і її роль у забезпеченні сталого розвитку енергосистеми країни. У роботі використовується комплексний аналіз, що включає в себе оцінку ресурсної бази, технічних можливостей та економічних аспектів вітрової енергетики. Методологія включає збір та аналіз статистичних даних, моделювання економічних сценаріїв, і враховує поточні тенденції у сфері вітрової енергетики. Дослідження показує, що в Україні існують значні можливості для розвитку вітрової енергетики. Активізація цього сектору може сприяти зменшенню викидів парникових газів та диверсифікації енергетичного міксу країни. Результати аналізу ресурсів та технічних можливостей підтверджують високий потенціал розвитку вітрової енергетики в Україні. Основним внеском даної статті є актуалізація та поглиблене дослідження перспектив вітрової енергетики в контексті сталого розвитку України. Відзначається, що такий підхід є актуальним у зв'язку з викликами кліматичних змін та ростом попиту на чисту енергію. Результати дослідження можуть бути корисними для прийняття рішень у сфері енергетичної політики, розвитку вітрової енергетики та планування інвестицій у секторі енергетики в Україні. Дана стаття може послужити як науковою основою, так і джерелом інформації для органів влади, бізнесу та громадськості, що цікавляться сталим розвитком енергосистеми України. Оцінка поточного стану вітрової енергетики в Україні: першим завданням є збір та аналіз існуючих даних про розвиток вітрової енергетики в Україні на сучасному етапі. Це включає в себе інформацію про кількість та обсяги вітрових електростанцій, їх розташування, виробництво електроенергії, інвестиції та регулюючий фреймворк. Аналіз попередніх досліджень та публікацій: проведення обговорення та синтезу результатів попередніх наукових досліджень, стосовно розвитку вітрової енергетики в Україні. Встановлення спільних точок і невирішених аспектів, на які слід звернути особливу увагу. Визначення ключових факторів успіху та гальмувальних факторів: ідентифікація ключових чинників, які сприяють розвитку вітрової енергетики в Україні, включаючи фінансову підтримку, технологічний потенціал та правовий фреймворк. Також аналіз гальмувальних факторів, які можуть уповільнити або обмежити розвиток цієї галузі. Оцінка впливу на довкілля та екологічні аспекти: Проведення аналізу впливу вітрової енергетики на навколишнє середовище, зокрема, ефективність у зменшенні викидів CO2 та інших забруднюючих речовин, а також врахування екологічних аспектів під час розміщення вітрових електростанцій. Визначення перспектив та рекомендацій для подальшого розвитку: формулювання конкретних перспектив розвитку вітрової енергетики в Україні. Надання практичних рекомендацій щодо стимулювання розвитку цього сектору та максимізації його позитивного впливу на сталий розвиток енергосистеми України.Документ Система підтримки прийняття рішень інформаційної безпеки бухгалтерської компанії з використанням алгоритму структурно-концептуального проєктування(2023) Федосова І. В.; Щербатих М. А.; Fedosova Iryna V.; Shcherbatykh Mykyta A.Метoю дослідження є ретельне вивчення аспектів проєктування системи підтримки прийняття рішень користувача в сфері інформаційної безпеки для бухгалтерських підприємств. Використання концептуального та структурного підходів є ключовими у досягненні високої ефективності цієї системи. Методика, використовувана у дослідженні, спрямована на мінімізацію можливостей виникнення помилок, пов'язаних з людським фактором, при взаємодії з електронною кореспонденцією підприємства. Особлива увага приділяється вхідній та вихідній електронній кореспонденції, оскільки їх неправильна обробка може призвести до витоку важливої корпоративної інформації. Результати впровадження розробленої системи полягають у високому рівні захищеності від ризиків, пов'язаних з помилками працівників. Це стосується як внутрішніх факторів, так і можливих загроз ззовні. Система дозволяє забезпечити надійний контроль над обробкою електронної кореспонденції, зменшуючи ймовірність витоку конфіденційної інформації. Наукова новизна: робота відзначається своїм науковим внеском, акцентуючи увагу на актуальності застосування концептуальних та структурних підходів у сучасному кіберпросторі. Аналіз інноваційних підходів до інформаційної безпеки визначає перспективні напрямки розвитку подібних систем. Практична значимість: отримані результати мають вагоме практичне значення для бухгалтерських підприємств. Надійність інформаційної безпеки в сучасних умовах стає ключовою, і вироблені в роботі підходи допомагають компаніям уникнути потенційних загроз і зберегти конфіденційні дані. За останні роки в Україні відзначається значний приріст кількості кібератак як у корпоративному, так і в державному секторах. Сучасні хакерські групи вже не діють ізольовано, а об'єднують зусилля великими та добре координованими групами. Їх технічна підготовка та величезні фінансові ресурси, отримані незаконним чином, створюють великі виклики для інформаційної безпеки.Документ Синтез енергоджерел для розрядно-імпульсних технологій(2023) Козирєв С. С.; Kozyrev Serhii S.Метою дослідження є розробка методики синтезу енергоджерел для розрядно-імпульсних технологій, що використовують високовольтний електричний розряд в конденсованому середовищі, за імпульсом тиску Р(t), необхідним для реалізації заданого технологічного процесу. Методика. Синтез енергоджерел на основі високовольтного електричного розряду, в якості яких використовуються генератори імпульсних струмів, за заданим імпульсом тиску Р(t), відноситься до класу зворотних задач синтезу. Для пошуку рішення використано метод розв’язання зворотних задач методом підбору. Результати. Проведено аналіз фізико-математичних моделей гідродинамічної та електродинамічної підсистем високовольтного електричного розряду в конденсованому середовищі, моделі взаємодії між підсистемами та можливість їх використання для синтезу енергоджерела. Розроблено методику синтезу генератора імпульсних струмів для розрядно-імпульсних технологій, що забезпечує заданий технологічними вимогами силовий вплив на об’єкт обробки. Наукова новизна. На основі аналізу закономірностей електровибухового перетворення енергії шляхом варіації параметрів енергоджерела та послідовного прямого розв’язання рівнянь моделей підсистем високовольтного електричного розряду в конденсованому середовищі доведена можливість синтезу енергоджерел, що забезпечують необхідний просторово-часовий силовий вплив на об'єкти обробки, за допомогою розв’язання зворотної задачі синтезу методом підбору. Практична значимість. Використання розробленої методики синтезу енергоджерел для розрядно-імпульсних технологій за заданим імпульсом тиску Р(t) дає змогу визначити параметри генератора імпульсних струмів, які дозволять забезпечити необхідний силовий вплив на об’єкт обробки, зменшити енергозатрати та значно скоротити процес налагодження технологічного процесу при впроваджені цих технологій.Документ Цифровізація як фактор протидії корупції та забезпечення економічної безпеки держави(2023) Єфімова Г.; Праневіціене Б.; Козерівська А.; Iefimova Ganna; Praneviciene Birute; Kozerivska AnastasiiaАктуальність дослідження полягає у тому, що зараз війна в Україні майже нічого не змінила у державній системі країни та рівень корупції залишився незмінним, тому важливим є аналіз цієї проблеми для виявлення недоліків системи та виявлення можливих шляхів вдосконалення цифрових процесів країни. Метою дослідження є встановлення на основі аналізу міжнародного та українського досвіду цифрової трансформації основних засобів боротьби з корупцією та забезпечення економічної безпеки держави, формування рекомендацій для ефективного використання засобів цифровізації в Україні з метою зменшення рівня корупції, підвищення загального рівня економічної безпеки та інвестиційної привабливості країни на міжнародному рівні. Дослідження ґрунтується на теоретичних та методологічних засадах вітчизняних і зарубіжних дослідників. З метою детального аналізу було проведено опитування 25 експертів. Серед методів дослідження використовується системний підхід, структурнофункціональний підхід, метод порівняння, метод аналізу та кореляційний аналіз. В результаті дослідження було з’ясовано, що цифровізація забезпечує прозорість та автоматизацію процесів, що знижує ризик втручання та зловживання службовими повноваженнями, забезпечує контроль над грошовими потоками, що знижує ризик втрати чи розкрадання державних коштів, дозволяє відстежувати дії компаній та ідентифікувати можливі порушення. Усі ці функції цифрових технологій сприяють протидії корупції та забезпеченню економічної безпеки держави.Документ Simulation of the unmanned aerial vehicles lateral movement(2023) Kolesnychenko Stanislav F.; Rahulin Serhii V.; Колісніченко С. Ф.; Рагулін С. В.В даній роботі була розглянута модель бічного руху безпілотного літального апарату. Виходячи з того, що безпілотний літальний апарат рухається в тривимірному просторі, повний опис руху характеризується рівняннями Ейлера. Викладено методи для вирішення задачі бокового маневрування. Запропоновані методи є важливими для безпілотних літальних апаратів, які виконують авіаційні хімічні роботи, а також виконують спостереження або фотозйомку, кутові зміщення по крену, для яких є неприйнятними, та потрібна висока точність по боковому ухиленню. У другому розділі змодельовано: бічний рух з використанням координованих розворотів; бічний рух літального апарату при ковзанні з креном; бічний рух літального апарату при плоскому розвороті; бічний рух літального апарату при безпосередньому керуванні боковою силою. Розв’язок та формалізація опису кінематичних параметрів базується на диференціальних рівняннях бокового руху безпілотного літального апарату та математичного моделювання, що були виведені в першому розділі роботи. Моделювання побудоване на основі формул і реалізоване в програмному комплексі, що призначенений для моделювання систем керування Mathlab-Simulink. У третьому розділі за допомогою моделювання визначено аеродинамічні характеристики керуючих поверхонь безпілотного літального апарату. Для цього використано програмне забезпечення ANSYS, яке дозволяє вирішувати широке коло задач в областях міцності, тепла, гідрогазодинаміки, електромагнетизму, а також міждисциплінарного аналізу, що об'єднує всі чотири області. Основною метою моделювання було відпрацювання методики для визначення аеродинамічних параметрів, які характеризують ефективність управління при відхиленні керма напряму або шляхом повороту всієї поверхні. В результаті моделювання були отримані відповідні значення параметрів, які підтверджують високу ефективність цільноповоротного стабілізатора.Документ Аналіз впливу шорсткості гребного гвинта на витрати суднового палива(2023) Александровська Н. І.; Пізінцалі Л. В.; Россомаха О. І.; Россомаха О. А.; Aleksandrovska Nadiia І.; Pizintsali Liudmyla V.; Rossomakha Olena І.; Rossomakha Oleh А.Вступ. Актуальність наукового дослідження визначена посиленням вимог до викидів в атмосферу шкідливих речовин, що містяться у вихлопних газах головних суднових двигунів та впливу шорсткості на вартість та витрати суднового палива. Міжнародна конвенція МАРПОЛ 73/78, прийнята Міжнародною мор¬ською організацією (ІМО), є основним документом, що містить низку заходів щодо запобігання забрудненню морського середовища з суден. Мета. Актуальність наукового дослідження визначена посиленням вимог до викидів в атмосферу шкідливих речовин, що містяться у вихлопних газах головних суднових двигунів та впли¬ву шорсткості на вартість та витрати суднового палива. Міжнародна конвенція МАРПОЛ 73/78, прийнята Міжнародною морською організацією (ІМО), є основним документом, що містить низку заходів щодо запобігання забрудненню морського середовища з суден. В області енергоефективності та вартості використаної енергії на суднах було проведено за останній час не так багато наукових робіт, виконаних різними дослідницькими організаціями та університетами. Методика. У якості аналітичного інструменту автори використовували діа-граму Ісікави, яка стала чудовим засобом візуалізації і організації знань, що спростила розуміння і діагностику проблеми. Результати. Результати дослідження показали, що шляхи зниження вартості ЖЦ судна, боротьби з шкідливими викидами у атмосферу та значного зниження експлуатаційних витрат палива залежить від бага¬тьох факторів. Діаграма Ісікави дозволила виявити ключові взаємозв’язки між різними факторами й більш точно зрозуміти досліджуваний процес; сприяла визначенню головних факторів, що роблять найбільш знач¬ний вплив на розвиток розглянутої проблеми, а також попередженню або усуненню дії цих факторів. Науко¬ва новизна. Колектив авторів визначив, що перш за все, на витрати палива впливають параметри шорсткості поверхонь гребного гвинта та провів аналіз цього впливу. Практична значимість. Статтю присвячено аналізу впливу шорсткості гребного гвинта на витрати суднового палива. Автори провели аналіз впливу матеріалів виготовлення гребного гвинта на його шорсткість та витрати суднового палива. Для перегляду дії можливих факторів та відокремлення найважливіших причин, дія яких породжує конкрет¬ні наслідки та піддається управлінню, автори як аналітичний інструмент використовували побудову діаграм Ісікави.Документ Improvement of the model of organizing innovative activity at the enterprise(2023) Rusnak Alla V.; Nadtochii Iryna I.; Ohor Hanna M.; Руснак А. В.; Надточій І. І.; Огорь Г. М.Швидкість змін у зовнішньому середовищі підприємства вимагає адекватної реакції та перетворень його внутрішнього середовища. Одним із ключових механізмів такої реакції є проведення інновацій. Інноваційна діяльність стосується всієї виробничої системи, визначаючи ефективність розвитку підприємства. Мета. Мета роботи полягає у розробці алгоритму та удосконаленні моделі організації інноваційної діяльності на підприємстві. Методика. Методичною основою дослідження є системний та комплексний підходи, на яких ґрунтується вивчення етапів організації інноваційної діяльності підприємства. Для досягнення поставленої у роботі мети застосовувалися такі методи дослідження: порівняльний та ситуаційний аналіз, структурно-функціональний аналіз, методи узагальнення, індукції та дедукції, експертних оцінок тощо. Використання функціональноевристичного потенціалу зазначених методів, об'єднаних загальною методологією та алгоритмом дослідження, забезпечило наукову обґрунтованість та достовірність результатів і висновків роботи. Результати. З метою удосконалення моделі організації інноваційної діяльності на підприємстві у роботі узагальнено та детально охарактеризовано етапи організації інноваційної діяльності на підприємстві: визначення місії, стратегічних цілей, інноваційних завдань підприємства; оцінка інноваційного потенціалу та визначення ступеня його відповідності інноваційному клімату або внутрішнім можливостям підприємства; визначення інноваційної позиції підприємства; створення органу, який відповідає за ведення інноваційної діяльності; розробка інноваційної стратегії; складання інноваційного бюджету підприємства; формування інноваційного портфеля, розробка інноваційних проектів, їх інтеграція у загальну інноваційну програму; проведення організаційно-структурних змін; коригування інноваційних завдань та стратегії при зміні зовнішніх або внутрішніх умов діяльності підприємства. Наукова новизна. Наукова новизна дослідження полягає у вдосконаленні моделі організації інноваційної діяльності на підприємстві, реалізація якої передбачає низку певних етапів, об’єднаних у розроблений алгоритм. Практична значимість. Практична значимість проведеного дослідження полягає в тому, що отримані результати, зокрема розроблений алгоритм організації інноваційної діяльності, можуть використовуватися підприємствами для планування, організації та ефективного управління інноваційною діяльністю підприємств, що забезпечить їх розвиток.Документ Розробка електропривода відеобоксу технологічного прив’язного підводного апарата(2023) Войтасик А. М.; Voitasyk Andrii M.Мета. Розробка та проектування електропривода відеобоксу прив’язного підводного апарата, що здатен в режимі реального часу забезпечувати оператора необхідною навігаційною відеоінформацією з мор¬ських глибин до 250 м про рух об’єкта та застосування технологічного обладнання, яким об’єкт облаштований. Методика. В рамках дослідження використано метод комплексного моделювання для побудови 3D-моделей конструкції електроприводної платформи руху відеобоксу та всього виконавчого обладнання, яке запропонова¬но застосувати у його складі, метод емпіричного опису технологічних процесів для обґрунтування та пояснен¬ ня особливостей організації передачі обертових моментів і забезпечення герметичності при роботі на глибинах до 250 м, метод проведення експерименту для засвідчення функціональних можливостей виробу. Результати. На базі використання модуля керування виконавчими кроковими електродвигунами, джерела живлення елек¬тродвигунів, цифрової відеокамери встановленої у середині відеобоксу, що виготовлений у вигляді міцного герметичного корпусу, та запропонованої схеми організації прив’язної підводної системи, розроблено електро¬привод відеобоксу технологічного прив’язного підводного апарата з метою подальшої експлуатації виробу під час проведення різноманітних морських підводно-технічних робіт з можливістю застосування технологічного маніпуляційного обладнання. Функціонування виробу забезпечується застосуванням Powerline адаптерів, які дозволяють здійснювати швидкий обмін інформацію на відстань до 300 м кабель-тросового зв’язку. Наукова новизна. Отримання оператором необхідної візуальної інформації для дистанційного керування прив’язним підводним апаратом та облаштованим на його борту технологічним маніпуляційним обладнанням, стосовно поточних технічних параметрів морського рухомого об’єкта, запропоновано реалізовувати з застосуванням електроприводної платформи руху відеобоксу. До складу виробу входить комплект необхідного електрооблад¬нання об’єднаного з системою регульованої яскравості штучного освітлення, яка застосовується для висвіт¬лення робочого простору перед відеокамерою, що є необхідною вимогою при проведені морських підводно- технічних робіт. Модуль керування електроприводом відеобоксу побудований на базі двох керуючих плат для керування кроковими біполярними електродвигунами, двох конверторів Ethernet/RS-485 та супровідних до них енкодерів під’єднаних у мережу бортового комутатора технологічного прив’язного підводного апарата. Практична значимість. Розроблений механізм руху відеобоксу спроектований у вигляді електроприводної платформи до складу якої входять: модуль керування виконавчими кроковими електродвигунами, джерело жив-лення електродвигунів, відеобокс виготовлений у виді міцного герметичного корпусу з встановленою в ньому цифровою відеокамерою і призначений для забезпечення можливості зміни положення відеобоксу відносно технологічного прив’язного підводного апарата у двох осях – горизонтальної та вертикальної. Застосування електроприводної платформи для руху відеобоксу технологічного прив’язного підводного апарата гарантує в режимі реального часу забезпечення оператора необхідною навігаційною відеоінформацією з морських гли¬бин до 250 м про рух об’єкта та застосування технологічного обладнання, яким об’єкт облаштований.Документ Розробка електропривода маніпулятора різака кабель-тросу для підводного апарата(2023) Войтасик А. М.; Voitasyk Andrii M.Мета. Розробка та проектування маніпулятора різака для підводного апарата з можливістю забезпе¬чення розрізання в товщі води або на повітрі кабель-тросів, утримуваними захватом. Методика. В рамках дослі¬дження використано метод комплексного моделювання для побудови 3D-моделей рамної конструкції виробу та всього виконавчого обладнання, яке запропоновано застосувати у його складі, метод емпіричного вимірювання складових енергетичних та інформаційних сигналів між об’єктами обміну інформацією, метод проведення експерименту для засвідчення функціональних можливостей виробу. Результати. На базі використання вико¬навчих асинхронних електродвигунів з короткозамкненим ротором, редукторних механізмів та сформованого переліку допоміжного електрообладнання, розроблено електропривод маніпулятора різака кабель-тросу для підводного апарата, з метою подальшої експлуатації виробу під час проведення пошукових та рятувальних опе¬рацій де необхідно виконати вивільнення об’єктів заплутаних у кабельно-тросових зв’язках. Функціонування виробу забезпечується застосуванням перетворювача CAN, центрального мікроконтролера і силового модуля. Наукова новизна. Процес виконання різання кабель-тросу запропоновано реалізувати з застосуванням електро¬привода з можливістю забезпечувати прямолінійний рух робочого органу облаштованого спільно з захватом. В якості ріжучого елементу робочого органу обрано похиле лезо з нержавіючої сталі здатне розрізати кабель-трос діаметром до 6,5 мм. До складу виробу входить комплект необхідного електрообладнання об’єднаного з системою керування, яка забезпечує функціонування виробу при проведені пошукових та рятувальних робіт. Спостереження за процесом проведення робіт забезпечується додатковою відеокамерою та світильником направленими у робочу зону різака. Практична значимість. Запропонований виріб спроектований у вигляді маніпулятора з електроприводними механізмами обертального та поступального руху, які забезпечують ефективне переміщення робочого органу, поєднаного разом з захватом, в межах робочої зони підводного апарата. Процес різання кабель-тросу викону¬ється прямолінійно з застосуванням похилого леза, що притискає кабель-трос до стінки захвату. Керування маніпулятором різака виконується дистанційно оператором підводного апарата шляхом отримання в режимі реального часу поточної відео інформації з аналогової відеокамери. Зміна налаштування освітлення в робочій зоні маніпулятора різака підводного апарата забезпечується світлодіодним світильником.Документ Розробка поста енергетики та керування буксируваного підводного апарата(2023) Войтасик А. М.; Voitasyk Andrii M.Мета. Розробка та проектування поста енергетики та керування буксируваним підводним апаратом реалізованого у вигляді мобільного виробу, який здатний забезпечити повне функціонування та безпечну експлуатацію морського буксируваного об’єкта під час виконання процесів підводного пошуку на великих ділянках морського дна. Методика. В рамках дослідження використано метод комплексного моделювання для побудови 3D-моделей каркасу виробу та всього виконавчого обладнання, яке запропоновано застосувати у його складі, метод емпіричного вимірювання складових енергетичних та інформаційних сигналів між об’єктами обміну інформацією, метод проведення експерименту для засвідчення функціональних можливостей виробу. Результати. На базі використання відеореєстратора, комутатора, ноутбука, джойстика керування та сформованого переліку електрокомутаційного і захисного обладнання, розміщених в єдиному пластиковому каркасі у вигляді кейсу, розроблено мобільний пост енергетики та керування буксируваним підводним апаратом, з метою подальшої експлуатації виробу під час проведення підводних пошукових морських робіт з можливістю реалізації автоматичного пілотування. Функціонування виробу забезпечується застосуванням Ethernet каналу передачі даних, який дозволяє здійснювати швидкий обмін інформацію на заявлену відстань кабель-тросового зв’язку до 125 м. Наукова новизна. Отримання оператором необхідної інформації для дистанційного керування буксируваним підводним апаратом, стосовно поточних технічних параметрів морського буксируваного об’єкта, запропоновано реалізовувати з застосуванням поста енергетики та керування облаштованого у вигляді мобільного кейсу, який швидко розгортається/згортається та зручно використовувати на суднах-буксирувальника, що не мають можливості живлення сторонніх споживачів електроенергії. До складу виробу входить комплект необхідного електрообладнання, який забезпечує збереженість всіх важливих даних отриманих при виконанні процесів тривалого підводного пошуку на великих ділянках морського дна. Керованість рухом серійного зразка буксируваного підводного апарата проекту «Глайдер» забезпечується на швидкостях буксирування від 1 до 6 вузлів. Практична значимість. Розроблений пост енергетики та керування реалізований у вигляді мобільного кейсу і призначений для експлуатації при проведенні підводно-технічних робіт з застосуванням серійних зразків буксируваних підводних апаратів проекту «Глайдер», які використовують у якості каналу передачі даних Ethernet. Розробка забезпечує прийому, аналіз і збереження інформації, що надходить від буксируваного підводного апарата через кабель-тросовий зв’язок, який передбачає для виконання прийому/передачі розмежування інформаційних та енергетичних сигналів керування окремими провідниками.Документ Математичні моделі радіальних коливань стінок водяного колектора гідротермальнї теплонасосної системи(2023) Зур’ян О. В.; Zurian Oleksii V.Актуальність переходу на відновлювані джерела енергії є предметом постійного обговорення та наукових досліджень, а в останні роки особливо активно ведуться дискусії щодо доцільність використання теплонасосних технологій ефективність та доступність яких доводять як чисельні наукові дослідження, так і досвід експлуатації теплонасосних установок у багатьох країнах світу. Геотермальні теплонасосні системи, що використовують низько потенційну енергію верхніх шарів Землі, вже широко застосовується в екологічно безпечних та економічно рентабельних енергетичних системах. Разом з тим використання низькопотенційної енергії води відкритих водойм в гідротермальних теплонасосних системах ще не має широкого застосування. Наявні гідротермальні системи не завжди адаптовані до умов експлуатації та місця розташування об'єкта, актуальним залишається питання наукового підходу до розробки технологічної конструкції гідротермального колектора, методології оптимального його розміщення й визначення ефективності та надійності в залежності від умов експлуатації. Мета. На основі аналітичних досліджень розробити прикладну методологію як сукупність принципів та під¬ходів математичного моделювання радіальних коливань стінок трубопроводів, які складають теплообмінну систему гідротермальної теплонасосної системи з відкритою водоймою з урахуванням процесу переносу теплоти від води відкритої водойми до випарника теплового насосу. Методика. У статті використано такі методи: аналіз, синтез, дедукцію, метод екстраполяції, порівняльний метод та індуктивний. Результати. Виконано аналіз зв’язків між напруженнями і деформаціями в циліндричній системі координат та виведено рівняння руху стінок трубопроводів, що виконують функцію теплообмінників гідротермальної теплонасосної системи. Визначені значення швидкостей поздовжніх і поперечних звукових коливань. Доведено, що динамічна поведінка зміщень в стінці трубопроводів має вигляд, відмінний від динамічної поведінки тис¬ку в рідині, в зв’язку з чим вимірювання радіальних зміщень стінок трубопроводів не може служити досить зручним інформативним параметром для аналізу динамічних процесів в трубопроводах, заповнених рідиною. Визначені відмінності в підходах і способах моделювання розрахунок руху стінок трубопроводу за допомогою методу скінчених елементів (FEM), і розрахунок за системою рівнянь тонкої оболонки. Наукова новизна полягає в новому підході до способів розрахунку руху стінок трубопроводу, що виконує функ¬цію теплообмінника гідротермальної теплонасосної системи. Методології оптимального його розміщення й визначення ефективності та надійності в залежності від умов експлуатації. Практична значимість. Результати дослідження можуть бути використані в навчальному процесі студентів, а також запропонована математична модель дозволяє обґрунтувати оптимальні схемні рішення гідротермальних колекторів теплонасосних систем заданої потужності та надійності в залежності від конкретного місця монтажу.Документ Розробка low-cost автономного надводного дрона на основі електродвигуна та мікроконтролерній системі керування(2023) Єрмоленко Б. О.; Yermolenko Bohdan O.Автономні надводні судна широко застосовуються для виконання завдань в галузях, які пов’язані з водними ресурсами. Важлива особливість полягає у відсутності будь якого екіпажу на борту, а управління відбувається дистанційно, необхідне обладнання дозволяє виконувати завдання: вимірювання морського дна, дослідження портових зон, аналіз екологічного стану води, військові місії різного характеру. Активний розвиток цієї технології створив багато зразків які різняться за своїм функціоналом. Спектр задач які можливо вирішити завдяки застосуванню автономного надводного судна дуже великий. Зондування дна, аналіз води на предмет забруднення, берегова охорона та моніторинг, стеження за станом живих організмів, інженерні роботи, розвідка корисних копалин – все це можливо виконувати з залученням таких дронів. Проте саме у сфері гідрографії, автономні надводні судна найбільше використовуються з появ перших прототипів. Наявна обмежена доступність таких суден, через високу ціну на розробку та виготовлення. Саме тому, існує потреба в розробці більш дешевих варіантів, які матимуть функціонал та можливості для проведення повноцінних гідрографічних досліджень. Потенційне використання електродвигунів та мікроконтролерних систем керування при розробці не тільки зменшить ціну, та вплив на навколишнє середовище. Мета роботи полягає у розробці низько бюджетного автономного надводного судна на основі електродвигуна та мікроконтролерної системи керування. У статті описано основні етапи розробки Автономного надводного судна. Корпус виконано зі скловолокна у вигляді катамарану. Для руху використали безколекторний двигун, літійполімерні акумулятори та модуль навігації та управління на основі контролеру Mega 2560. Впроваджено систему автопілоту з відкритим вихідним кодом Ardupilot з підтримкою наземної станції. Як результат розроблено low-cost автономне надводне судно, здатне рухатись в автономному режимі по заданому маршруту, а невеликий розмір корпусу дозволяє працювати на водоймах з мілководдям. Проведені випробувальні тести на водоймі для виявлення недоліків та поставлені подальші цілі дослідження. Запропонована платформа з урахуванням її особливостей, потенційно може бути залучена у різних гідрографічних дослідженнях, наприклад зондування портових зон, екологічному моніторингу.Документ Модель прогнозування розвитку людини для прийняття рішення щодо вибору індивідуального шляху(2023) Накидайло О. Ю.; Книрік Н. Р.; Книрік К. О.; Nakydailo Oleksandr Yu.; Knyrik Natalia R.; Knyrik Kateryna O.Розвиток особистості завжди є складним індивідуальним процесом, а вибір індивідуального шляху є ключовим етапом у житті кожної людини. Мета даної статті – розглянути можливість використання моделі прогнозування розвитку людини для здійснення інформованих рішень щодо вибору шляху особистісного розвитку. У розгляді застосована методика, базуючись на вивченні ключових факторів впливу на розвиток особистості. Враховані такі аспекти, як освіта, внутрішні та зовнішні фактори, та особистість. З використанням аналізу даних з індивідуальних історій розвитку створена модель, що дозволяє передбачити можливий шлях особистісного розвитку на основі поєднання цих факторів. Виявлено взаємодію між різними факторами, що впливають на особистісний розвиток, і висвітлені можливості оптимізації цього процесу через своєчасне втручання та направлену підтримку. Наукова новизна даної роботи полягає в використанні інтегрованого підходу до аналізу факторів розвитку, що включає в себе не лише психосоціальні, а й освітні та професійні впливи. Для розширення аналізу та здобуття більш точних прогнозів використано методи машинного навчання. Зокрема, використані бібліотеки Python, такі, як Scikit-Learn та TensorFlow. Це дозволяє автоматизувати обробку великої кількості даних та враховувати їхні взаємозв'язки для покращення точності моделі. Результати розкривають нові можливості для розуміння та передбачення індивідуальних шляхів розвитку, що робить цю модель інноваційною у сфері наукових досліджень. Практична значимість даної моделі виявляється в можливості використання її в освітніх та кар'єрних консультаціях, а також у виборі програм та напрямків навчання. Застосування даної моделі може сприяти оптимізації особистісного розвитку, що, в свою чергу, призводить до підвищення ефективності та задоволення вибраним індивідуальним шляхом.Документ Концептуальні основи створення функціональної моделі комплексу корпусних видів виробництва суднобудівної верфі(2023) Сімутєнков І. В.; Драган С. В.; Simutienkov Ivan V.; Dragan Stanislav V.В роботі наведені результати досліджень технології та організації виробництва в основних цехах корпусної групи на підприємстві ТОВ «Суднобудівний завод Океан» (СЗ «Океан») протягом 2020–2021 років. Особливостями об’єктів дослідження є наявність на підприємстві потужного, унікального для сучасної Украї ни, технологічного та підйомно-транспортного обладнання, яке дозволяє виготовляти більш ніж 20 тис. т металоконструкцій на рік. Середньомісячна продуктивність підприємства під час виконання досліджень складала 1,5 тис. т металоконструкцій. Ефективне управління суднобудівним підприємством неможливо без використання систем автоматизації. Розроблена модель комплексу корпусних видів виробництв суднобудівного підприємства по виготовленню секцій широкої номенклатури та призначення дозволяє оперативно прогнозувати показники нового замовлення виходячи лише з одного загального параметра – контрактної маси металоконструкції, вже відомої на етапі підписання контракту. Модель базується на сукупності емпіричних залежностей кількісних технологічних показників для конструкцій різних типів від контрактної маси раніше виконаних замовлень, розрахункової бази отриманої за фактичними даними, що дозволяє визначити трудомісткість виконання кожної з технологічних операцій комплексу виробництв, експериментально визначеного відносного розподілу кількості секцій у замовленнях, вирішувача на базі табличного процесора. Розробка функціональної моделі є першим етапом створення удосконаленої системи підтримки прийняття рішень менеджментом верфі та може бути використана як складова частина майбутньої інтерактивної інформаційної моделі суднобудівного підприємства (цифрової верфі). Використання «цифрової верфі» як основи системи прийняття рішень менеджментом «СЗ «Океан» є одним з стратегічних напрямків програми перспективного розвитку підприємства. Мета – розробка функціональної моделі комплексу корпусообробного, складально-зварювального та ізоляційно-малярного виробництва верфі як основи системи прийняття рішень. Методика – статистичний аналіз даних, комп’ютерне моделювання об’єктів виробництва та процесів. Результати – розроблена функціональна модель комплексу виробництв суднобудівної верфі з виготовлення широкої номенклатури корпусних секцій, що відрізняються як конструкцією, так і призначенням. Функціональна модель передбачає використання кількісних технологічних показників по кожному виду виробництва на підставі аналізу конструкції, що виготовляється, операцій відповідних технологічних процесів та можливостей обладнання, яке при цьому використовується на підприємстві. Наукова новизна – визначено, що зварні секції різного призначення, але однакового конструктивно-технологічного типу, мають близькі питомі технологічні показники і, відповідно, можуть бути апроксимовані єдиними математичними залежностями. Практична значимість – можливість використання розробленої функціональної моделі, починаючи з проєктування технології виготовлення об’єкту та оперативного управління процесом реалізації портфеля замовлень і завершуючи стратегічним плануванням виробництва.Документ Екологічний підхід до освіти студентів спеціальностей 101 «Екологія» та 183 «Технології захисту навколишнього середовища»(2023) Демчук Л. І.; Пацева І. Г.; Герасимчук О. Л.; Циганенко-Дзюбенко І. Ю.; Demchuk Liudmyla I.; Patseva Iryna H.; Herasymchuk Olena L.; Tsyhanenko-Dziubenko Illia Yu.Екологічна освіта для студентів спеціальностей 101 «Екологія» та 183 «Технології захисту навко¬лишнього середовища» є важливим фундаментальним елементом компетентності фахівців середньої ланки, оскільки сучасне суспільство стикається зі значними екологічними проблемами та викликами. Мета. Головною стратегічною метою є формування екологічної культури як особистісної системи екологічних цінностей. Здатність розуміти та вирішувати екологічні проблеми є корисною для фахівців різних галузей, а екологічні підходи стають все більш важливими у вирішенні бізнесових, соціальних та технологічних про¬блем. Для реалізації поставленої мети були використані наукові методи аналізу та узагальнення. Ключовими аспектами важливості екологічної освіти у вищій школі є усвідомлення екологічних проблем, розвиток еколо¬гічного мислення, навичок прийняття екологічно чутливих рішень, екологічної грамотності та підготовка до вирішення екологічних проблем. Загалом, екологічна освіта забезпечує студентів знаннями, вміннями та навичками, необхідними для розуміння та вирішення екологічних проблем у різних сферах життєдіяльності, що спряиє розвитку стійкого та екологіч¬но безпечного суспільства. Результати. Встановлено важливість та актуальність розвитку системи вищої екологічної освіти, особливо в технічних університетах, як визначального чинника формування гармонійного, екологічно безпечного та еко¬логічно дружнього суспільства і складової освіти для сталого (збалансованого) розвитку. Зазначається, що поширення екологічної освіти в умовах глобальної екологічної кризи є необхідною передумовою її подолання та фундаментальним елементом процесу суспільної трансформації в напрямку формування ноосфери. Наукова новизна. Сучасний світ стикається з багатьма викликами, пов’язаними з навколишнім середовищем і сталим розвитком, зокрема зі зміною клімату, втратою біорізноманіття, забрудненням повітря і води та утво-ренням відходів. Тому знання та розуміння екологічних процесів і принципів залишається важливим для всіх професіоналів. Практична значимість. Загалом, екологічна освіта допомагає формувати свідомих громадян, які розуміють важливість турботи про довкілля та можуть зробити свій внесок у сталий розвиток суспільства.Документ Імплементація Devops технології у IT-проекти та життеві цикли компанії: аналіз та статистика(2023) Бизов І. С.; Byzov Ivan S.Поява більшої кількості інформаційних проектів сприяла потреба інженерів/розробників здійсню¬вати постійну моніторинг, аналіз, та автоматизацію монотонних задач, за для вдосконалення робочого процесу з метою пришвидшення розробки та покращення якості продукту. Переваги практики яка призначена для пожвавлення взаємодії не тільки між розробниками та фахівцями роботи над проектом, а й усіх складових компанії та її співробітників які не обов’язково націлені на розробку програмного забезпечення. Підхід DevOps (від англ. development and operations) змінює традиційні підходи до розробки та впровадження програмного забезпечення, роблячи їх більш інтегрованими не лише між розробкою та операціями, але і між різними етапами життєвого циклу розробки програми, такими як планування, розробка, тестування, розгортання та моніторинг. Цей підхід включає в себе низку ключових принципів та практик, які сприяють покращенню робочих процесів та підвищенню ефективності. Однією з ключових переваг підходу DevOps є автоматизація. Інженери можуть автоматизувати багато рутин¬них завдань, таких як збірка, тестування, розгортання та моніторинг програмного забезпечення. Це дозволяє великими кроками підвищити швидкість розробки і знизити кількість помилок. Дослідження та статистика підтверджують, що компанії, які використовують підхід DevOps, зазвичай мають кращу ефективність у розробці та впровадженні програмного забезпечення. Вони здатні швидше реагувати на зміни на ринку та вимоги клієнтів, що дозволяє їм зберігати конкурентну перевагу. Ця стаття присвячена дослідженню ролі підходу DevOps у трансформації життєвого циклу ІТ-проектів. Здійснений аналіз переваг автоматизації та безперервної інтеграції розробки, тестування та впровадження програмного забезпечення, які надає підхід DevOps. В роботі проведено дослідження та зібрана статистика успішної імплементації підходу DevOps, на основі практики роботи та застосування підходу у компаніях, які використовують підходи DevOps, що підтверджує його значимість та переваги порівняно з традиційними методами розробки. Мета: Таким чином метою даної роботи є аналіз ролі підходу DevOps у трансформації життєвого циклу ІТ-проектів та визначення його ключових переваг в контексті сучасних вимог ринку.Документ Дослідження температурного стану жарової труби камери згоряння ГТД термоіндикаторними фарбами та термопарами(2023) Савушкін В. В.; Savushkin Vitalii V.Одним з показників економічної ефективності газотурбінного двигуна (ГТД) є ресурс роботи його окремих елементів, особливо тих, які підлягають заміні при виконанні регламентних робіт, тобто є «витратними матеріалами». Подовження ресурсу до заміни або ремонту таких елементів зменшує кількість регламентних робіт, що зменшує витрати на виведення–введення в експлуатацію ГТД та зменшує вірогідність аварійних випадків. Прикладами таких елементів є робочі лопатки турбін, елементи камери згорання, підшипники, елементи систем змащування та охолодження, тощо. Одним із чинників обмеження ресурсу наведених елементів є безпосередні умови експлуатації, які можуть обумовлюватися робочими процесами двигуна або експлуатаційними умовами стенду. Зношення елементів ГТД, обумовлене робочими процесами двигуна, найчастіше носить характер фізичного руйнування під впливом теплового або механічного навантаження. Саме тому при розробці або модерніза¬ції деталей чи вузлів ГТД особливу увагу приділяють дослідженню стійкості до температурних та механічних навантажень. Експериментальні дослідження теплового стану елементів деталей та вузлів ГТД, дозволяють сво¬єчасно вносити зміни в конструкцію двигуна до введення його в експлуатацію, що приводить до збільшення ресурсу та зменшує вірогідність появи деформацій елементів ГТД. Метою статті є практичне дослідження рівнів теплового навантаження внутрішньої поверхні жарової труби камери згорання при натурних випробуваннях та номінальних режимах роботи газотурбінного двигуна. Розглянуто перспективні методи вимірювання температур та запропоновано способи оцінки температурного стану поверхні жарової труби з можливістю виявлення зон її перегріву використанням термоіндикаторних фарб. Для досягнення мети дослідження запропоновано нову методику побудови температурної карти внутрішньої поверхні жарової труби камери згоряння. Представлено схему та особливості проведення експериментального дослідження. Проаналізовано результати вимірювання температур, приведено показники, які характеризують виявлені недоліки при випробуваннях. Надано практичні рекомендації щодо використання термоіндикаторних фарб в газотурбобудуванні.Документ Відпрацювання технології лазерного зварювання кореневого шва товстостінних стикових з’єднань теплостійкої сталі 25Х2НМФА(2023) Бернацький А. В.; Сіора О. В.; Соколовський М. В.; Юрченко Ю. В.; Бондарєва В. І.; Bernatskyi Artemii V.; Siora Oleksandr V.; Sokolovskyi Mykola V.; Yurchenko Yurii V.Зварювання товстостінних дисків роторів парових турбін з складнолегованих теплостійких сталей, пов’язане із значними труднощами отримання необхідних властивостей та фазового і структурного стану їх зварних з’єднань. Ще однією з важливих проблем забезпечення високих властивостей товстостінних звар¬них з’єднань є забезпечення якості кореневих шарів шва. Через глибоке розташування в цій частині зварного шва є найбільша ймовірність утворення дефектів, таких, як пори тріщини, непровари, прожоги, провисання зворотного валика, які знижують працездатність та надійність зварного з’єднання та ротора в цілому. Дугове зварювання під флюсом потребує застосування спеціального підкладного кільця кореневій частині розробки для забезпечення якісного формування кореневого шва. Недоліком такого методу зварювання є значне тепловкладення, яке спричиняє перегріванню металу в біляшовній зоні кореневої частини шва та погіршенню властивостей металу. Крім того, на ділянці сплавлення шва з підкладним кільцем, утворюється значна концентрація напружень, що сприяє утворенню тріщини. Отримання якісного кореневого шва дуговим зварюванням без підкладного кільця з повним та стабільним проваром кільцевих швів великого діаметру роторів є складною інженерною та науковою задачею. Метою даної роботи є досягнення оптимальної геометрії, задовільного формування та необхідного посилення кореневого шва у стикових з’єднаннях теплостійкої сталі 25Х2НМФА, шляхом відпрацювання технології лазерного зварювання. Узагальнення результатів досліджень свідчить про те, що за рахунок вибору параметрів лазерного зварювання та швидкості подачі присадного дроту можна досягти оптимальної геометрії, задовільного формування та необхідного посилення кореневого шва. За результатами досліджень встановлено, що більш прийнятною формою виявилася U-подібна розробка кромок. U-подібна підготовка кромок у порівнянні з V-подібною, вимагає меншої кількості наплавленого металу, а також завдяки ширшому зазору в корені шва полегшує ведення процесу при накладенні першого кореневого шва. Оптималь¬ний (з позицій формування геометрії зварного з’єднання та відсутності дефектів) режим зварювання кореневих швів з’єднань сталі 25Х2НМФА з U-подібним розробкою кромок наступний: потужність випромінювання – 4 кВт; швидкість зварювання – 16 м/год; фокусна відстань – 200 мм; заглиблення фокусу – 2 мм; витрати газу: CO2 – 20 л/хв; швидкість подачі дроту діаметром 1,2 мм – 38,4 м/год.Документ Пасажирське судно з аутригерами модульно-понтонної конструкції для маршруту «Очаків–Кінбурнська коса»(2023) Морозов К. О.; Морозов О. О.; Morozov Kostyantyn О.; Morozov Oleksii A.Мета. Визначення оптимальних елементів пасажирського судна з аутригерами для маршруту «Очаків–Кінбурнська коса» в умовах швидкої мінливості експлуатаційних обмежень та застосування модулів-понтонів у конструкції корпуса пасажирського судна з аутригерами, для маршруту «Очаків–Кінбурнська коса». Методика. Застосовано методи теорії і проектування суден, аналізу і статистики. Результати. На прикладі контейнеровозів показано вплив зміни умов експлуатації на експлуатаційні обмеження, та нівелювання змін за рахунок модерні¬ зації конструкції контейнеровозів шляхом подовження судна за рахунок циліндричної вставки на підставі чого було визначено, що модульність дозволяє швидко адаптуватись до значних коливань пасажиропотоку. Було про¬ведено проектний аналіз понтонних систем різних типів. На основі отриманих даних було визначено, що засто¬сування модулів-понтонів у конструкції пасажирського, крім вище казаних преваг, дозволить значно розширить експлуатаційні можливості. Наукова новизна. Вперше узагальнені та проаналізовані дані різних проектів поро¬мів з уніфікованих модулів-понтонів. Практичне значення. На прикладі експлуатації контейнеровозів показано, швидку мінливість експлуатаційних умов, на основі, яких формують технічні завдання, та необхідність вносити конструктивні зміни навіть під час експлуатації суден, шляхом подовження суден за рахунок циліндричної встав-ки. З переходом до ринкових відносин, остаточно, змінилися тенденції проектування та будівництва суден, що пов'язане із прагненням приватних судновласників до максимально можливого зниження інвестицій на побудо¬ву, експлуатаційних витрат та терміну окупності інвестицій, з урахуванням ризиків соціально-економічного та соціально-політичного характеру. З позиції зниження витрат до найбільш актуальних напрямків слід віднести: проектування та будівництво суден на обмежений термін служби – від 10 до 15 років, при цьому термін окупнос¬ті встановлюється в діапазоні від 5 до 8 років; широке впровадження модульного проектування та будівництва суден, що передбачає можливість зміни як призначення судна, так і його основних характеристик (розмірів, ван¬тажопідйомності і т. ін.), а саме: зміни довжини судна за рахунок циліндричної вставки при тих самих носовій та кормовій частинах; комплектування суден різного призначення використовуючи високий рівень уніфікації; зміни класу судна за допомогою високого рівня уніфікації. Враховуючи усе вище наведене, для визначення оптималь¬них елементів пасажирського судна з аутригерами для маршруту «Очаків–Кінбурнська коса» в умовах швидкої мінливості експлуатаційних обмежень, а саме: значних коливань пасажиропотоку, було застосовано модульно-понтонну конструкцію головним елементом якої є уніфікований модуль-понтон. Застосування модулів-понтонів дозволяє з максимальною ефективністю використовувати судно як пасажирське, водолазне, вантажопасажир¬ське, у прибережних районах морів так і на річках.