№ 1 (475) 2019
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд № 1 (475) 2019 за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 37
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Classification and features of search autonomous underwater vehicles control(2019) Aloba, Leo T.; Алоба, Л. Т.Ройовий інтелект, широко використовуваний у сфері ройової робототехніки, – це колективна поведінка децентралізованих, самоорганізованих агентів групи, що є чудовою можливістю рою агентів порівняно з його окремими агентами. Він вивчався і застосовувався для низки різних завдань, де група автономних ненаселених підводних апаратів (АНПА) використовується для вирішення завдань з розподіленим підходом. Останнім часом необхідність групового застосування інтелектуальних АНПА значною мірою постала у зв’язку з низькою вартістю їх серійного виробництва, зниженням витрат на використання та обслуговування груп АНПА, розширеними методами застосування в більшому діапазоні, відмовостійкістію, масштабованістю, гнучкістю, підвищенням ефективності вирішення поставлених задач та іншим. Вони використовуються для інтелектуального виконання завдань місією в сфері низки важливих видів діяльності, таких як інспекції трубопроводів у газовій і нафтовій промисловості, військове використання, відновлення затонулих об’єктів, контрзаходи підводних мін тощо. Типи групових застосувань АНПА дають ефективні та надійні результати виконання спільної місії. Запропоновано класифікацію методів групового застосування АНПА для керування підводними системами і дослідженнями робототехніки та освоєння Світового океану, що охоплює плоский прямолінійний і криволінійний рух АНПА, а також їх груповий просторовий рух. Розроблено класифікацію підводних завдань і методів їх вирішення за допомогою групи АНПА. Наведено основні методи розподіленого групового керування без обміну інформацією та з необхідністю забезпечення регулярного обміну інформацією між АНПА в групі. Сформульовано низку прикладних науково-технічних завдань зі створення систем централізованого та децентралізованого керування групою підводних апаратів, що виконують спільну місію. Отримані результати можуть слугувати теоретичною основою для розробки високоефективних систем автоматизації групового руху підводних апаратів під час виконання робіт на великих акваторіях у невизначених середовищах.Документ Monitoring of the grinding system of forged crankshafts for marine engines(2019) Siemiatkowski, Zbigniew; Rucki, Miroslaw; Morozow, Dmitrij; Martynowski, Robert; Shelkovoy, Alexander М.; Gutsalenko, Yuriy G.; Сементковскій, Збігнєв; Руцький, Мирослав; Морозов, Дмитро; Мартиновський, Роберт; Шелковий, О. М.; Гуцаленко, Ю. Г.У статті розглядаються проблеми управління процесом шліфування, що виникають під час виробництва кованого колінчастого вала суднового дизеля. Представлений комплекс моніторингових заходів для оцінки можливості продовження ефективної експлуатації верстата в системі шліфування складного за формою і точністю, унікального за матеріаломісткістю і трудомісткістю виробу. Колінчасті вали великого розміру мають довжину до 12 м і важать до 25 тонн, але допуск на остаточне шліфування для діаметра становить 0,3–0,4 мм. Для цього необхідна дуже висока точність механічних деталей шліфувального верстата. Дослідження було зосереджено на вимірі таких параметрів, як площинність, лінійність, паралельність, биття і співвісність відповідальних за вихідну точність механічних частин шліфувального верстата. Робота виконана зі шліфувальним верстатом типу DB12500, оснащеним системою управління Sinumerik 840D, а також системами вимірювання та ексцентричної обробки. На підставі отриманих результатів були зроблені деякі рекомендації з процедури перевірки з метою забезпечення стабільної якості випуску колінчастих валів. Шліфувальним інструментом був шліфувальний круг дискового типу Molemab B126-100639 S.630090. Вибір хімічно інертного до оброблюваного матеріалу з вмістом вуглецю і водночас особливо твердого абразивного інструментального матеріалу (c-BN), а також значна протяжність робочої частини шліфувального круга по периферії (понад 6 м), є важливою передумовою забезпечення стійкості інструменту в циклі продуктивної і якісної зовнішньої обробки заданих функціональних поверхонь розглянутих великогабаритних колінчастих валів. Припуски на обробку розподілялися між попереднім і чистовим переходами шліфування з деяким збільшенням (резервуванням забезпечення точності) для шатунних шийок, обробка яких велася другим планом. Мікрогеометричну якість поверхні контролювали за допомогою портативного вимірювача шорсткості поверхні Surftest SJ-201P, що дозволило уникнути очевидних проблем вимірювання профілю в задачах контролю великогабаритних деталей складної ступінчастої форми, якими є суднові колінчаті вали. Отримані параметри шорсткості після шліфування (Ra ≤ 0,4 мкм) були визнані вагомою мірою задовільними, що дозволило після цього ефективно полірувати до необхідного за основними функціональними поверхнями рівня Ra 0,3 мкм. Виконана робота може розглядатися як методичний прообраз моніторингів в дорожніх картах експертизи стану параметрів точності шліфувальних верстатів і рівня мікрогеометричної якості обробки колінчастих валів.Документ Адаптація персоналу підприємницьких структур: сутність та складники(2019) Смачило, В. В.; Наливайко, Т. Л.; Різник, П. А.; Smachylo, Valentyna V.; Nalyvaiko, Taras L.; Riznyk, Pavlo A.Анотація. Мета. Ідентифікація категорії «адаптація персоналу» через розкриття та обґрунтування сутнісного навантаження її компонент. Методика. У дослідженні використано: морфологічний та структурно-логічний аналізи, які дали змогу встановити сутнісне навантаження складників категорії «адаптація персоналу»; графічний та табличний методи, що дало змогу структурувати та узагальнити інформацію, а також презентувати результати; метод логічних узагальнень – для формування висновків. Результати. У дослідженні було проаналізовано, ідентифіковано та розмежовано категорії, які описують адаптацію працівника на підприємстві: «виробнича адаптація», «невиробнича адаптація», «трудова адаптація» та «адаптація персоналу». Визначено, що використання терміна «виробнича адаптація» має обмежений і еволюційно недоцільний характер у сучасних умовах господарювання, тому більш справедливим є виділення в межах адаптації персоналу адаптації, яка безпосередньо пов’язана із веденням трудової діяльності (трудова адаптація), та адаптації, яка безпосередньо не пов’язана із веденням трудової діяльності (позатрудова адаптація). Визначено, що сутнісне навантаження адаптації персоналу доцільно розкривати через виділення окремих компонент (видів адаптації персоналу за змістовою класифікаційною ознакою), до яких зараховано професійну, психофізіологічну, соціально-психологічну, організаційну, економічну та культурно-побутову. Відповідно, надано авторське переосмислення сутності вказаних видів адаптації. Наукова новизна. Вдосконалено структуризацію категорії «адаптація персоналу» шляхом уточнення складників та їх сутності, яка, на відміну від наявних, базується на принципі безпосередньої чи опосередкованої участі в трудовій діяльності працівників Практична значущість. Обґрунтування теоретичного базису адаптації персоналу підприємницьких структур є основою для коректної імплементації методичного інструментарію адаптації працівників, що безпосередньо впливає на ефективність діяльності підприємства.Документ Аналіз квантово-хімічних розрахунків перебігу лужного гідролізу як реагентного методу під час знешкодження фосфорвмісних пестицидів(2019) Петрук, Р. В.; Петрук, Г. Д.; Petruk, Roman V.; Petruk, Halyna D.Анотація. Мета. Метою роботи є розробка методу лужного гідролізу фосфорвмісних пестицидних препаратів за допомогою квантово-хімічних розрахунків. Методика. У роботі використовуються методи математичного моделювання, методи квантово-хімічних розрахунків, зокрема, метод Хартрі-Фока з базисом 3-21G з використанням пакету програм ChemBioOffice Ultra. Результати. У роботі здійснено квантово-хімічні розрахунки перебігу лужного гідролізу фосфорвмісних пестицидних препаратів на прикладі найбільш характерних із них: Золону (Фозолону) та Диметоату (Бі-58). Ці розрахунки, що базуються переважно на методі Хартрі-Фока із встановленням зарядів та довжин міжатомних зв’язків, чітко підтверджено експериментально з допомогою хроматографічних досліджень. В результаті встановлено ефективність та екологічну доцільність реагентних методів порівняно з термічними методами переробки (знешкодження) некондиційних залишків пестицидних препаратів, які дозволяють не тільки отримувати з первинних органічних токсичних сполук суттєво менш токсичну, переважно неорганічну, корисну вторинну сировину, але значною мірою зменшити їхні екотокси та шкідливий вплив на людину та довкілля. Наукова новизна. Вперше використано квантово-хімічні розрахунки лужного гідролізу пестицидів Золон та Диметоат за допомогою метод Хартрі-Фока, що дозволило визначити можливі шляхи проходження реакцій та передбачити кінцеві хімічні продукти, що спрощує процес реагентної утилізації некондиційних пестицидів. Практична цінність. Отримані результати досліджень можна використовувати для розробки механізмів хімічної переробки фосфорвмісних пестицидних препаратів максимально ефективним способом, що дозволяє знижувати витрати часу на експериментальні лабораторні дослідження. Використання квантово-хімічних розрахунків дозволяє моделювати процеси розпаду складних органічних молекул в довкіллі та прогнозувати можливі продукти розпаду, що може використовуватися у сфері державного управління та під час прогнозування ризиків виробничої діяльності.Документ Безпека як визначальна цінність сучасного буття(2019) Парсяк, В. Н.; Парсяк, Є. В.; Parsiak, Volodymyr N.; Parsiak, Yehor V.У цій роботі автори пропонують звернути увагу на те, що серед ключових цінностей, які становлять підґрунтя людської цивілізації, безпека посідає одне з ключових місць. Вона є важливою для особистості, для країни, для планети в цілому і, звичайно, для організацій. Маємо відзначити, що обговоренню різноманітних аспектів гарантування їх безпечної роботи присвячена чимала кількість публікацій. Незважаючи на це, констатуємо, що зміст самого поняття «безпека» залишається неусвідомленим деякими авторами. Ми поставили собі за мету виправити цей недолік. У методичному підґрунті цієї розвідки перебувають засоби кабінетних досліджень та систематизації відомостей, отриманих з доступних джерел інформації за їх посередництва. Встановлено, що безпека має постійні атрибути, зміна яких приводить до набуття організацією нової якості. Отже, зроблено висновок, що поточний стан безпеки є відносним. Наведене твердження виглядає аксіоматичним щодо будь-яких об’єктів, які потребують убезпечення. У статті наведено їх класифікацію. Авторами запропоновано власну дефініцію безпеки та викладено її відмінності від тих, які було піддано аналізу. Особлива увага сконцентрована на безпеці організаційних систем, ключовими складниками яких є люди: менеджмент та інші категорії найманих працівників. Запропоновано кібернетичну модель організаційної системи. Окреслено причини підвищення ролі безпеки в економічній галузі: зокрема, зміна структури споживацьких уподобань; посилення конкуренції між продуцентами заради завоювання права на їх задоволення; вичерпання джерел ресурсів та їх подорожчання; хибне розуміння владою змісту інституціональної підтримки бізнесу; ризики, пов’язані із цифровізацією економіки.Документ Вивчення процесів сорбції та десорбції іонів кадмію (Cd2+) на іоніті КУ-2-8 у кислій формі з мінералізованих стічних вод(2019) Колєгова, А. С.; Трохименко, Г. Г.; Koliehova, Anastasiia S.; Trohymenko, Ganna G.Abstract. Infiltrating cadmium compounds to the environment comes mainly from untreated wastewater of engineering industry, non-ferrous metallurgy, galvanic industries, etc. Therefore, the main aim of protecting the aquatic environment was to develop and improve waste-free wastewater treatment technologies containing high concentrations of cadmium. There are many methods of treatment sewage of electroplating manufacture, but their choice depends on the requirements for water quality and methods availability. Ion exchange is one of the promising methods for extracting heavy metal ions from waste galvanic waters. The aim of the investigation was to study the processes of sorption and desorption of cadmium ions on the KU-2-8 ionite in the acidic form under dynamic conditions. The efficiency of sorption of Cd2+ on the cation exchanger KU-2-8 in H+-form by ion-exchange method from highly mineralized model solutions of sewage and washing waters of metalworking enterprises was investigated in the work. The processes of ionite regeneration from cadmium ions with sulfuric acid were studied and the efficiency of ion exchange for the improvement of waste-free technologies of sewage and flushing water of metalworking enterprises was studied. Removing cadmium ions was carried out in an ion exchange column containing a 20 cm3 ion exchange resin. The concentration of metal ions was 10–50 meq/dm3. The regeneration of saturated ionite with metals was carried out by 5, 8 and 10% sulfuric acid. The concentration of heavy metal ions, acidity, alkalinity and pH of the medium were controlled in the samples. The sorption results showed that when the sorption of 0.01 n model solution of cadmium sulfate the total capacity of the ion exchanger reached 1808.75 meq/dm3, the sorption of 0.02 n and 0.05 n solution of the total capacity of the ion exchanger reached 2063.75 meq/dm3, 2082 meq/dm3, respectively. The increase in the capacity of the ionite can be explained by the fact that as the concentration of metal cations increases, the capacity also grows. In general, the results of studies have shown that the use of ion exchange is quite effective for the extraction of heavy metals. The sorption and regeneration efficiency averaged 95%. The scientific novelty of the work is that for the first time the sorption of cadmium ions at concentrations of 10, 20 and 50 meq/dm3 was carried out in terms of metal and their desorption of 5, 8 and 10% sulfuric acid from the cation exchanger KU-2-8 in the acidic form. These results can be used in the development of low-waste technologies for the purification of water from cadmium ions, which increases the environmental friendliness of working processes at metalworking enterprises.Документ Дослідження впливу швидкості розпилювання рідкого палива на характеристики двопаливної газотурбінної камери згоряння(2019) Сербін, С. І.; Діасамідзе, Б. Т.; Serbin, Serhii I.; Disamidze, Badri T.Анотація. Мета. Метою роботи є дослідження впливу швидкості впорскування рідкого палива в канали аксіально-радіальних завихрювачів низькоемісійної камери згоряння газотурбінного двигуна (ГТД) потужністю 25 МВт на температурне поле на виході з камери та емісію оксидів азоту. Методика. Для підвищення ефективності процесів у двопаливній газотурбінній камері пропонується використовувати ідеї попереднього перемішування рідкого і газоподібного палива з повітрям в аксіально-радіальних завихрювачах, дрібнодисперсного розпилювання рідкого палива високошвидкісним повітряним потоком після компресора високого тиску, що забезпечить перехід з одного виду палива на інший без зупинки газотурбінного двигуна та мінімальні викиди токсичних компонентів на основних режимах роботи. Розрахунки проводяться за допомогою тривимірного математичного моделювання. Результати. Запропоновано ефективний спосіб організації робочого процесу в двопаливній газотурбінній низькоемісійній камері згоряння. Проведено теоретичні дослідження утворення оксидів азоту для різних швидкостей впорскування рідкого палива в канали аксіально-радіальних завихрювачів низькоемісійної камери згоряння. Здійснено вибір математичної моделі вигоряння рідкого палива в двопаливній низькоемісійній камері згоряння з урахуванням утворення основних токсичних компонентів. Тривимірна математична модель вигоряння рідкого палива в двопаливній низькоемісійній камері згоряння ГТД містить у собі такі рівняння: нерозривності, збереження кількості руху та енергії, переносу компонентів кінетичної схеми з урахуванням дисипації вихорів, утворення і розкладання оксидів азоту, переносу характеристик турбулентності, променистого теплообміну у взаємодії з рівняннями моделі дискретної фази. Математична модель емісії оксидів азоту являє собою систему рівнянь масового переносу, які враховують конвекцію, дифузію, а також утворення і розкладання NOx та споріднених сполук. За допомогою тривимірного математичного моделювання отримано графік залежності оксидів азоту (NOx) від швидкості подачі рідкого палива в канали аксіально-радіальних завихрювачів низькоемісійної камери згоряння ГТД при радіальному способі подачі палива, а також побудовано графік залежності нерівномірності температурного поля на виході з камери згоряння. Наукова новизна. Отримано нові знання щодо організації робочого процесу в двопаливних камерах згоряння ГТД та нерівномірності температурного поля на виході. Практична значимість. Дана робота має теоретичний характер, проте отримані результати можуть бути використані в ДП «Науково-виробничий комплекс газотурбобудування «Зоря»–«Машпроєкт» при модернізації існуючих двигунів.Документ Еколого-раціональні шляхи техногенного відновлення Тилігульського лиману(2019) Наконечний, І. В.; Трохименко, Г. Г.; Літвак, С. М.; Nakonechnyi, Ihor V.; Trokhymenko, Hanna H.; Litvak, Serhii M.Стаття присвячена обґрунтуванню еколого-раціональних шляхів техногенного відновлення Тилігульського лиману, здатних припинити або суттєво зменшити загрозу сольового забруднення водойми. Тилігульський лиман є одним з найбільших лиманів Північного Причорномор’я, який в умовах кліматичних змін сучасності практично втратив здатність до самовідновлення водного балансу. Надмірна солоність лиману є головною причиною виникнення та стійкого утримання термо- й галокліну, який зумовлює утворення безкисневих «мертвих» зон на глибинах більше 4 м. Проведено оцінювання рівня мінералізації морської води поблизу гирлової частини Тилігульського лиману за 2012–2019 рр. за виконання серії контролів, які враховували грубу глибинну структуру мінералізації та локально-прибережну специфіку розподілу Дніпровського стоку на фоні конкретної вітрової активності. Встановлено значно виражену сезонну й навіть добову мінливість показників мінералізації морської води поблизу пересипу Тилігульського лиману, що вказує на їх залежність від обсягів стоку Дніпро-Бузького лиману, напрямку вітрів і терморежиму прибережних вод. Результати еколого-гідрологічних досліджень дають можливість обґрунтувати й запропонувати часткове регульоване використання прісного стоку Дніпро-Бузького лиману для розпріснення та відновлення стану водойми Тилігульського лиману. Побудова та експлуатація шлюзованих каналів у товщі пересипу Тилігульського лиману, обладнаних потужними насосними установками і забезпечених живленням від поруч розташованих вітроелектростанцій, дають змогу сформувати найбільш сприятливі для прісноводного водозабезпечення гідрологічні умови. В результаті вжиття пропонованих проєктних заходів та припинення деградації водоймищних і навколоводоймищних екосистем можна очікувати впродовж 3–5 років нормалізацію рівня Тилігульського лиману, часткове відновлення солонуватоводного режиму вод та ліквідацію умов виникнення термо-галокліну у глибоководних ділянках його акваторії. Вказаний підхід до вирішення такої важливої та складної проблеми є новим і абсолютно оригінальним, а також зберігає свою екологічну раціональність та енергозавершеність.Документ Експлуатаційні характеристики адсорбційного регенератора теплоти та вологи на основі композиту "силікагель – натрій ацетат"(2019) Бєляновська, О. А.; Литовченко, Р. Д.; Сухий, К. М.; Oвчинникова, О. О.; Губинський, М. В.; Bielianovska, Olena A.; Lytovchenko, Roman D.; Sukhyi, Kostiantyn M.; Ovchynnykova, Olha O.; Hubynskyi, Mykhailo V.Робота присвячена дослідженню експлуатаційних характеристик адсорбційного регенератора теплоти і вологи на основі композитного адсорбенту "силікагель – натрій ацетат" для системи припливно-викидної вентиляції. Розроблена методика визначення конструктивних характеристик адсорбційного регенератора теплоти та вологи, яка передбачає розрахунок теплового навантаження на підігрів припливного повітря протягом доби, граничної адсорбції, теплоти адсорбції, маси та об’єму адсорбента. Пропонується такий алгоритм розрахунку температурного коефіцієнта корисної дії: обчислення обсягу повітря, який пройшов через шар теплоакумулюючого матеріалу, концентрації води в повітрі на виході з теплового акумулятора, адсорбції, теплоти адсорбції, кінцевої температури холодного повітря, температури повітря після змішування холодного повітря з вулиці і теплого повітря в приміщенні під час подачі, розрахунок концентрації води в повітрі на виході з теплового акумулятора, обсягу повітря, який пройшов через шар теплоакумулюючого матеріалу, кінцевої температури теплого повітря, температури повітря після змішування холодного повітря з вулиці і теплого повітря з приміщення під час викиду, визначення температурного коефіцієнта корисної дії, сумарної адсорбції і часу досягнення максимальної адсорбції. Показана кореляція експериментально визначених та розрахованих температур повітря біля теплого і холодного кінців регенератора, які розташовано у вентильованому приміщенні та назовні. Показано, що найбільш ефективними є регенератори на основі композита, який містить 80% натрій ацетату та 20% силікагелю. Проведена симуляція процесів експлуатації адсорбційних регенераторів теплоти і вологи на основі композитів "силікагель – натрій ацетат" в умовах типової системи вентиляції житлових приміщень. Максимальні значення теплових коефіцієнтів корисної дії зареєстровано за швидкості вологого повітря близько 0,22–0,32 м/с і часу перемикання потоків до 5 хв. Показано, що максимальні значення темпе¬ратурного коефіцієнта корисної дії спостерігаються за температури зовнішнього повітря –3°С та внутрішнього повітря +15°С. Уперше встановлена кореляція властивостей адсорбенту та екcплуатаційних характеристик регенератора теплоти та вологи на його основі. Результати проведеного дослідження можуть бути використані під час розроблення енергоефективних систем кондиціонування і вентиляції, а також модулів-осушувачів для житлових і складських приміщень.Документ Застосування принципів зеленої інфраструктури на підприємствах(2019) Протасенко, О. Ф.; Мигаль, Г. В.; Protasenko, Olha F.; Myhal, Halyna V.Останніми роками в різних галузях наукової і практичної діяльності людини з’явилась значна кількість нових теорій і концепцій. Серед таких нововведень концепція зеленої інфраструктури. Позитивними прикладами застосування принципів зеленої інфраструктури є впровадження системи керування відходами, перехід на енергоефективні технології освітлення міст, використання електротранспорту тощо. Нині в Україні ці принципи майже не застосовують. Основні причини цього – брак фінансування екологічних проектів і низький рівень екологічної культури населення. З урахуванням нинішніх реалій застосування принципів зеленої інфра структури можна почати з локальних об’єктів, наприклад, підприємств. У світлі цього метою роботи є пошук шляхів впровадження принципів зеленої інфраструктури на підприємстві. Для досягнення зазначеної мети в роботі використаний системний підхід, що дало змогу одержати такі результати: а) визначити рівні екологічної безпеки на підприємстві та дії, які необхідно реалізовувати щодо її забезпечення; б) запропонувати узагальнену систему оцінювання екологічності підприємства у вигляді опитування; в) зробити апробацію опитування на підприємстві з випуску флексодрукованої продукції, на підставі якої визначені наявні екологічні проблеми та позначені принципи зеленої інфраструктури, які можна застосувати для їхнього вирішення. Наукова новизна полягає в такому: а) вперше запропоновано узагальнене визначення поняття «зелена інфраструктура» з урахуванням особливостей екологічних потреб українського суспільства; б) вперше застосовано принципи зеленої інфраструктури не для великих об’єктів (наприклад, міста), а для локальних (наприклад, підприємств); в) набула подальшого розвитку система з оцінювання екологічних проблем наявних на об’єкті (в рамках роботи вона представлена у вигляді опитування щодо екологічності робочого середовища, яке враховує як думку керівництва, так і працівника); г) набули подальшого розвитку заходи щодо підвищення екологічної культури населення. Практична значимість результатів така: а) виявлення наявних екологічних проблем на підприємстві через застосування загального опитування працівників і керівництва щодо їхнього бачення екологічності робочого середовища, що дало змогу визначити принципи зеленої інфраструктури, які можуть бути застосовані для його підвищення; б) через опитування привернуто увагу працівників до наявності певних екологічних проблем на підприємстві, що сприяло підвищенню рівня їхньої екологічної свідомості, а отже, і культури.Документ Использование платформы Arduino при разработке метода инфракрасной эхо-импульсной дефектоскопии(2019) Рагулин, С. В.; Ушаков, В. В.; Rahulin, Serhei V.; Ushakov Vladyslav V.У статті розглядаються питання створення автоматизованого вимірювального комплексу, використовуваного в експериментальних дослідженнях методу інфрачервоної ехо-імпульсної дефектоскопії склопластикових авіаційних конструкцій. Проведено аналіз існуючих автоматизованих комплексів, виявлено їх недостатню гнучкість і відсутність простих і малобюджетних комплексів. Визначено вимоги, що пред’являються до автоматизованого вимірювального комплексу, і основні функції, виконувані ним. На підставі сформованих вимог проведений обґрунтований вибір мікропроцесорної платформи Arduino як базового елементу під час створення згаданого вимірювального комплексу. Проаналізовано проведені раніше дослідження можливостей платформи Arduino. Встановлено, що можливості платформи використовуються не в повному обсязі. З урахуванням проведеного аналізу досліджень розроблені алгоритми роботи платформи Arduino для управління лабораторним обладнанням, прийому і обробки експериментальних даних, а також процедури обміну даними між платформою і персональним комп’ютером. Керуючись розробленими алгоритмами, створено програмне забезпечення, що дозволяє здійснювати паралельне управління декількома процесами під час проведення експериментів з використанням лабораторного стенду. Такими процесами є управління допоміжним лабораторним обладнанням; прийом та обробка експериментальних даних; передача експериментальних даних на персональний комп’ютер. Наукова новизна полягає в формуванні обґрунтованої гіпотези про можливість одночасного виконання декількох задач мікропроцесорною платформою Arduino під час проведення експериментальних досліджень з її використанням, а також підтвердження даної гіпотези під час створення автоматизованого вимірювального комплексу на базі цієї платформи. Практична значимість полягає в розробці та впровадженні програмного забезпечення, створеного на основі зазначених алгоритмів і використовуваного під час конструювання лабораторного стенда дослідження методу інфрачервоної ехо-імпульсної дефектоскопії.Документ Исследование изменения пассажировместимости речных круизных пассажирских судов(2019) Егоров, А. Г.; Egorov, Alexander G.Мета. Визначення фактичної пасажиромісткості працюючих річкових круїзних пасажирських суден із прогнозом до 2030 року. Методика. Застосовано методи статистичної обробки, аналізу, теорії корабля і проектування суден. Результати. Виконане в роботі дослідження пасажиромісткості показало, що загальна пасажиромісткість річкових круїзних пасажирських суден знизиться до 11 631 чоловіка (на 52,72%) до 2030 року. Наукова новизна. Запропоновано новий підхід до класифікації річкових круїзних пасажирських суден по факту виконаних модернізацій і конверсій. Практична значимість. Загальна пасажиромісткість вітчизняних річкових круїзних пасажирських суден продовжує знижуватися як за рахунок списання суден, так і за рахунок зменшення числа місць у разі підвищення комфортабельності під час переобладнань. Під час розробки проектів нових суден і модернізації існуючих надто важливо мати уявлення про реальну ситуацію з фактичною пасажиромісткістю. Для розв’язку поставленого завдання було досліджено 113 круїзних пасажирських суден, які мають діючий клас. Було виявлено, що всі судна тією чи іншою мірою були переобладнані або модернізовані. Суттєво модернізовані з підвищенням рівня комфортабельності 43 круїзних пасажирських судна (38,7% від усіх працюючих у навігацію 2019 року). Роботи з модернізації та переобладнання тривають. За істотної модернізації суден із першої групи пасажиромісткість у середньому зменшується на 52,3%, у разі збереження філософії – на 32%; за істотної модернізації суден із другої групи – на 37%, у разі збереження філософії – на 16,1%. Для збереження поняття "річковий круїз", і не тільки для іноземних туристів, рекомендується на середньострокову й довгострокову перспективу будівництво нових пасажирських суден, які б найбільш повно задовольняли запитам ринку. Це можуть бути круїзні пасажирські судна як для класичних річкових маршрутів (PV300, PV500VB, PV09, ПКС-180 і т.п.), так і судна змішаного плавання для роботи в прибережних морях і на річкових маршрутах (PV300VD, PV11 і т.п.).Документ Концептуальное моделирование организационно-технических систем(2019) Шевченко, И. В.; Оксанич, И. Г.; Shevchenko, Igor V.; Oksanych, Iryna G.Анотація. Метою дослідження є створення модельного ієрархічного інструментарію для синтезу керованої виконавчої системи на основі онтології проблемної області та мультиагентного підходу. Об’єктом дослідження є процес синтезу виконавчих структур, призначених для виконання бізнес-процесів у рамках організаційно-технічних систем. У процесі дослідження використовуються системний аналіз і синтез, а також агентне подання елементів виконавчої структури. Результатами роботи є комплекс концептуальних моделей, який дозволяє вирішити теоретичні завдання синтезу, а саме: сформувати комплекс моделей, що дають можливість відобразити формальний опис бізнес-процесу і бізнес-операції в операційний простір організаційно-технічної системи і створити математичне забезпечення для здійснення моніторингу бізнес-процесів як на рівні окремих автоматизованих робочих місць, так і на рівні організаційно-технічних систем. Наукова новизна полягає у таких положеннях: 1. Запропонована концептуальна онтологічна модель проблемної області синтезу структури керованої виконавчої системи, яка відрізняється тим, що у складі й взаємозв’язках моделі передбачені можливості забезпечення операцій зберігання, буферизації, перетворення, переміщення і оптимізації якості функціонування за рахунок максимізації кількості ступенів свободи зміни параметрів матеріальних та інформаційних вхідних продуктів і самої системи, що дає теоретичні передумови вирішення задачі формування оптимальних виконавчих груп у рамках організаційно-технічних систем. 2. Вдосконалена концепція узагальненої структури керованої системи виробничого класу за рахунок використання вкладеного матричного опису зв’язків та агентного підходу, в якому множину агентів поділено на підмножини за виконуваними функціями управління запасами, моніторингу, регулювання бізнес-процесу й контролю його якості, що дає методичну основу для побудови множини автоматичних і ергатичних систем різного призначення у різних предметних областях. Практична значимість роботи полягає у розробці моделі та методу динамічного формування виконавчих структур у роботизованих організаційно-технічних системах; розробці моделі розпізнавання ситуацій і помилок виконання бізнес-операцій у роботизованій організаційно-технічній системі.Документ Концепція цінності людських ресурсів проектно-орієнтованої організації(2019) Бондар, А. В.; Bondar, Alla V.Анотація. Мета. Метою даного дослідження є розроблення концептуальної моделі успішного розвитку проектно-орієнтованої організації шляхом формування команд проектів за критерієм «цінність». Методика. Для досягнення мети використано методологічні підходи управління проектами і програмами. Результати. У результаті дослідження ідеї поширення ціннісного підходу на різні об’єкти в межах декомпозиції проектно-орієнтованої організації виявлено, що категорія «цінність» може і повинна бути розглянута на рівні команди проекту й окремої одиниці людських ресурсів. За аналогією з оцінкою проектів і їх відбором за критерієм «цінність», обґрунтовано, що застосування ціннісного підходу до команди проекту і людських ресурсів дозволить формувати команду проекту відповідної цінності. Розроблена концептуальна модель ґрунтується на тому, що виконання кожного проекту вимагає певного набору компетенцій, які можуть бути розглянуті в сукупності в проекті або окремо для кожного члена команди проекту. З огляду на те, що кожен співробітник організації володіє певним набором компетентностей, які або відповідають вимогам за конкретним проектом, або ні, ступінь даної відповідності може бути різною. Оскільки трудові ресурси проектно-орієнтованої організації обмежені, встановлено, що неможливо для кожного проекту підібрати такі людські ресурси, що в повній мірі відповідають поставленим вимогам, зокрема за компетентностями. Таким чином, в умовах обмеженості людських ресурсів доводиться «жертвувати» рівнем компетентностей, віддаючи перевагу цінності з позиції цінності проекту. Більше того, в проектно-орієнтованій організації вся діяльність є послідовністю проектів, тому обмеженість людських ресурсів необхідно враховувати на кожному часовому проміжку і розглядати їхню цінність у ширшому часовому діапазоні.Документ Механізми залучення іноземних інвестицій: регіональний вимір(2019) Завгородній, А. В.; Zavhorodnii, Andrii V.У межах світової економічної системи між національними ринками та їх суб’єктами формуються різні виробничі, торговельні, кредитні, валютні, науково-технічні й інші відносини. Важливим складником цих відносин є міжнародна інвестиційна діяльність, пов’язана з експортом капіталу. Основна мета дослідження – вивчити механізми залучення прямих іноземних інвестицій на окремі підприємства Чорноморського регіону. Методологічною й теоретичною основою роботи є наукові положення фундаментальних і прикладних досліджень у галузі економічної теорії, регіональної економіки, аграрної економіки, стратегічного управління, планування та прогнозування, теорії систем, управління зовнішньоекономічною діяльністю, роботи вітчизняних та іноземних учених у різних галузях економічної науки, фундаментальні теорії розвитку зовнішньоекономічної діяльності на регіональному рівні. Для досягнення мети в роботі використано загальні та спеціальні методи дослідження: аналіз і синтез – для вивчення основних форм і механізмів залучення прямих іноземних інвестицій; порівняльно-географічний метод систематизації – розглядається географічна структура, яка формується під впливом багатьох факторів, основним серед яких є розвиток зовнішньоекономічних зв’язків зі стратегічними партнерами; регіональні – аналізуються проблеми залучення прямих іноземних інвестицій на підприємства Чорноморського регіону та розробляються пропозиції щодо побудови ефективного механізму залучення прямих іноземних інвестицій; статистичний – надає статистику щодо розвитку прямих іноземних інвестицій в Україні. Визначено динаміку прямих іноземних інвестицій в економіку України у 2010–2018 роках, мільйони доларів США. Динаміку показників розвитку об’єкта дослідження наочно проілюстровано графічними й картографічними методами. Інформаційною базою дослідження є закони України, укази Президента України, постанови Кабінету Міністрів України, статистичні матеріали Державного комітету статистики України, головних управлінь статистики в Автономній Республіці Крим, Миколаєві, Одеській і Херсонській областях, Міністерства економіки України, Міністерства аграрної політики України, відділів, науково-дослідних інститутів, центрів і фондів, наукові досягнення вітчизняних і зарубіжних авторів, а також матеріали відділу проблем розвитку продовольчого комплексного споживача ринку й Ради продуктивних сил України. Практичне значення отриманих результатів визначається можливістю застосування сформульованих висновків і рекомендацій щодо розвитку теорії та методології регіональної економіки, під час підготовки програмних і прогнозних документів, визначення пріоритетів залучення прямих іноземних інвестицій до підприємства області в сучасних умовах. Результати аналізу та виявлення механізмів залучення прямих іноземних інвестицій на підприємства регіону дають можливість формувати регіональні стратегії, галузеві й регіональні інтегровані програми соціально-економічного розвитку. Розроблені концептуальні засади формування механізмів залучення прямих іноземних інвестицій на підприємствах регіону та рекомендації щодо формування моделі інноваційного розвитку Чорноморського регіону можуть бути використані як базовий проект для створення елементів інфраструктури в інші регіони України.Документ Моделі алгоритмів розпізнавання у вигляді логічних дерев класифікації(2019) Повхан, І. Ф.; Povkhan, Ihor F.Робота порушує важливі питання теорії розпізнавання образів, які пов’язані із загальною проблематикою побудови деревоподібних схем розпізнавання. Зрозуміло, що простий, ефективний, економний метод побудови логічного дерева класифікації навчальної вибірки дає змогу забезпечити необхідну швидкодію, рівень складності схеми розпізнавання, що гарантує проведення простого та повного розпізнавання дискретних об’єктів. Так, нині існують різноманітні методи побудови як логічних дерев з одноразовим використанням ознак у структурі логічного дерева (алгоритми випадкових дерев, метод розгалуженого вбору ознак з початковою оцінкою інформативності), так і дерев із повторами різних ознак на ярусах логічного дерева (алгоритм побудови дерева з покроковою оцінкою важливості ознак тощо). У роботі фіксуються суттєві переваги логічних дерев класифікації – програмна простота побудови дерева класифікації, зменшення часу загальної генерації логічного дерева та ін. Робота актуальна для всіх методів розпізнавання образів, в яких отримана функція класифікації може бути представлена у вигляді логічного дерева. У роботі велика увага приділена поняттю T–опорної множини, показаний зв’язок T–опорних множин із логічними деревами класифікації, показані експертні системи в розрізі задач розпізнавання. Варто зауважити, що питання опорних множин безпосередньо пов’язане з питанням ефективного пошуку тупикових тестів. Саме питання пошуку множини всіх тупикових тестів − обчислювано складна комбінаторна задача, яка навіть при сучасному програмно-апаратному забезпеченні (з використанням механізму розпаралелювання) не може бути вирішена навіть для порівняно невеликих навчальних вибірок (кілька тисяч об’єктів та ознак). Тому у процесі розв’язання практичних задач обчислюється та використовується лише певна частка тупикових тестів. Представлення алгоритмів розпізнавання у вигляді логічних дерев дає змогу економити апаратну пам’ять комп’ютера при їх практичній реалізації.Документ Особенности процесса впрыскивания топлива на скоростной характеристике среднеоборотного дизеля в условиях переменных режимов(2019) Слободянюк, Н. В; Slobodianiuk, Nikolay V.Анотація. У статті наведено результати експериментального дослідження особливостей процесу подачі палива на швидкісній характеристиці середньооборотного суднового дизельного двигуна в умовах змінних режимів. Вивчення гідродинамічних процесів для зазначених характеристик розширює можливості вдосконалення роботи дизеля, а також дає можливість уточнити методи розрахунку процесів, пов’язаних з подачею палива. Експериментальні дослідження виконані на безмоторному стенді за різних початкових умов з доведенням вимірювального комплексу. За першого варіанта перед запуском паливна система високого тиску розвантажувалася. За другого варіанта запуск безмоторного стенда проводився після короткочасної зупинки. При цьому в системі зберігається залишковий тиск після першого варіанта запуска. Узагальнені результати проведеного експериментального дослідження дали змогу оцінити процес розвитку подачі палива протягом усього експерименту. При цьому в першому варіанті суттєвою особливістю є відсутність помітного підвищення тиску у форсунці за перших трьох циклів впорскування в процесі розгону, незважаючи на досить високу частоту обертання розподільного валу. Тільки в четвертому циклі отримано зростання тиску до 40 бар, якого недостатньо для підйому голки форсунки. Умови першого впорскування формуються у п’ятому циклі (фаза ступеневого впорскування). У другому варіанті з початковим тиском у паливній системі 27 бар при розгоні вже на першому оберті за відносно невисокої частоти обертання величина тиску відповідає умовам впорскування й досягає 166 бар. Таким чином, початковий тиск у паливній системі при розгоні здійснює істотний вплив на розвиток характеристики впорскування, що є специфічною особливістю роботи дизельного двигуна на змінних режимах. Особливості формування параметрів впорскування при вибігу в обох варіантах не залежать від початкових умов у паливній системі. Врахування особливостей процесу впорскування за безперервно змінної частоти обертання дасть змогу підвищити надійність роботи суднових дизелів під час маневрування й забезпечить удосконалення робочих процесів дизелів на змінних режимах.Документ Особливості моделей впровадження та функціонування системи екологічного управління на промислових підприємствах(2019) Барабаш, О. В; Barabash, Olena V.У статті розглянуто аспекти впровадження та функціонування системи екологічного управління (далі – СЕУ) на підприємствах. Встановлено, що СЕУ є одним з інструментів, який дозволить перебудувати діяльність підприємств та змінити пріоритети в бік забезпечення цивілізаційної життєдіяльності людини через мінімізацію впливу на довкілля. Відзначено, що екологічно результативна СЕУ відкриває значні переваги для бізнесу, такі як інвестиційні можливості, збільшення споживчого попиту на товари та послуги, зростання продажів, зниження залежності від природних ресурсів, зменшення фінансових ризиків від штрафних санкцій у разі негативного впливу на навколишнє природне середовище. Для наочності запропоновано чотири типи моделей впровадження та функціонування системи екологічного управління, які є характерними для промислових підприємств України. Виявлено особливості моделей СЕУ відповідно до розроблених критеріїв, які дозволять проводити оцінювання екологічної дієвості СЕУ відповідно до вимог стандарту ДСТУ ISO14001:2015. До кожного з критеріїв запропоновано ряд індикаторів, які чітко й інформативно дозволять відображувати стан впровадження й функціонування СЕУ, а в разі поєднання з результатами фіксованих та індикаційних вимірювань призведуть до розширення можливостей контролю керівництвом підприємства не лише якісного стану природних компонентів урбоекосистеми, але й ступеню збереження (або відновлення) їхніх екологічних властивостей. Визначено, що кожна з моделей системи екологічного управління знаходиться у прямій залежності від мети, масштабів, строків упровадження СЕУ та очікуваних результатів. Зазначено, що кожна із запропонованих моделей СЕУ повинна не лише концентруватись на визначенні екологічних аспектів діяльності підприємства з урахуванням його конкретної специфіки, але й бути спрямованою на підвищення соціоеколого-економічної ефективності для забезпечення збалансованого розвитку та підвищення рівня екологічної безпеки урбоекосистеми, яка знаходиться в межах впливу виробничих потужностей підприємства.Документ Особливості розвитку малого та середнього бізнесу в галузі морського транспорту України(2019) Дерігін, О. Д.; Derihin, Oleh D.Анотація. Метою статті є визначення особливостей розвитку малого та середнього бізнесу в галузі морського транспорту України. Дослідження проведено з використанням методів: порівняння, аналізу, синтезу, абстрагування, узагальнення, системного підходу. Автором визначено особливості розвитку малого та середнього бізнесу в галузі морського транспорту України. Морський транспортний комплекс є багатофункціональною структурою, що задовольняє потреби національної економіки в транспортному забезпеченні, сприяє розвитку міжнародної торгівлі й реалізує зобов’язання України як морської держави. Водний транспорт, що обслуговується в морських портах, є найдешевшим і відносно екологічним порівняно з іншими видами транспорту, що робить його конкурентним усередині країни для цілей внутрішньої та міжнародної торгівлі. Морські порти є складником транспортної й виробничої інфраструктури держави з огляду на їх розташування на шляхах міжнародних транспортних коридорів. Від ефективності функціонування морських портів, рівня їх технологічного й технічного оснащення, відповідності системи управління та розвитку інфраструктури сучасним міжнародним вимогам залежить конкурентоспроможність вітчизняного транспортного комплексу на світовому ринку. Зазначено, що морська транспортна система України не має достатніх запасів виробничих потужностей і не готова повною мірою забезпечити перспективні обсяги вантажних і пасажирських перевезень, у тому числі тих, що проходять через Україну. На основі проведеного аналізу автором окреслено основні напрями та кроки з метою вдосконалення і створення комфортного клімату для інвестування в портову галузь України. Практична значимість полягає в тому, що основні положення й висновки можуть бути використані під час підготовки навчальних і методичних посібників з курсу в галузі бізнесу, а також удосконалення законодавства, спрямованого на розвиток портової галузі в Україні.Документ Оценка фракционной эффективности градиентного переноса аэрозолей в элементах энергетических установок(2019) Шевцов, А. П.; Кузнецов, Г. В.; Shevtsov, Anatolii P.; Kuznetsov, Heorhii V.У статті подано результати дослідження для створення нових поколінь газоочисних пристроїв енергетичних установок і систем життєзабезпечення суден. Метою дослідження є визначення фракційної ефективності осадження на окремих ділянках багатофункціональних поверхонь і поверхні загалом під час реалізації ресурсозберігаючих аерозольних градієнтних технологій у суднових системах технічного та комфортного кондиціонування. Основна задача дослідження полягає в обґрунтуванні достовірності оцінки фракційної ефективності перенесення аерозолів у примежових шарах багатофункціональних поверхонь в енергетичних установках на основі моделі фракційної ефективності осадження аерозольної частинки послідовними способами як сукупності незалежних подій з постійною ефективністю. Об’єктом дослідження є процеси очищення аерозольних середовищ у суднових енергетичних установках і системах життєзабезпечення. Предметом дослідження є характеристики послідовності процесів градієнтного перенесення аерозольних середовищ у примежових шарах багатофункціональних поверхонь та їх показників фракційної ефективності очищення в суднових енергетичних установках і системах життєзабезпечення. Методом дослідження є ймовірнісний метод аналізу випадкових процесів та оцінювання досягнення необхідного рівня результату за послідовного проведення подій з урахуванням властивих їм елементів випадковості. У результаті дослідження обґрунтовано залежність фракційної ефективності осадження частинок аерозолю під час реалізації різних варіантів градієнтного перенесення в примежових шарах багатофункціональних поверхонь. Надано інтервальні оцінки впливу дії сил, викликаних градієнтами полів тиску, температури й концентрацій на значення фракційної ефективності осадження аерозолів. Практична значущість одержаних результатів полягає в пропозиції раціонального способу вибору послідовності дій термо-, акустико- й фотофоретичних ефектів та сил поверхневого натягу в аерозольних градієнтних технологіях для суднових енергоустановок та систем життєзабезпечення.